26 feb. 2012

De godaste brödet

Jag måste bara skrika gu så gott detta bröd är, för då kanske ni också vill göra detta och då hamnar ni som mig garanterat,fast och vill bara äta av detta bröd.
Detta är nog de mjukaste och godaste bröd jag ätit av för att vara ett vitt bröd.
Det här receptet är Helène Johanssons durumbröd men minskade på måtten då jag ville bara ha ett bröd och inte fyra.Dessutom gjorde jag lite ändring på receptet.Går  utmärkt och frysa in.




Ingredienser:
250g vatten
10g jäst
225g vetemjöl
150g durum mjöl
12g salt

Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser utom saltet och arbeta degen i hushållsmaskin i 15 minuter, eller för 
    hand minst dubbelt så länge. Tillsätt saltet.
2. Arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Lägg den i en oljad bunke och låt den vila i 2 timmar eller  över natten i kylen.
3. Forma degen till en avlång boll. Lägg den med  skarven nedåt i jäskorgen pudrade med 
    durummjöl. Låt bröden jäsa i 1–1 1/2 timme.
4. Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en tom plåt på nedersta falsen.
5. Stjälp upp bröden på plåt med verket uppåt. Ställ in bröden i ugnen och häll genast en kopp kallt
    vatten på den förvärmda plåten längst ned. Stäng ugnsluckan och sänk temperaturen till 200  grader. Släpp ut ånga efter 20 minuter.
6. Grädda bröden i ca 35 minuter eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader.
7. Låt bröden svalna på galler.


Kram

4 kommentarer:

  1. Durum mjöl har jag aldrig testat i bröd...
    Ser gott ut!

    SvaraRadera
  2. Hmmm detta recept vännen tar jag =)
    tackar söta du!
    Jag vill önska dig en kanon trevlig måndag oxå!!
    KRAM i massor

    SvaraRadera
  3. Nu var det länge sen jag bakade med durum! Dags att inhandla en påse sånt kanske!

    SvaraRadera
  4. Amy`s piece of cake-De måste du göra,sjukt gott och så kan man göra pasta om man nu skulle våga göra sin egna.
    Vardaxlyx-Varsågod,hoppas du gillar de lika mycket som jag.
    Frostrosor-a detta är ju supergott.

    SvaraRadera