9 aug. 2011

Naturella muffins

Jag har gjort vaniljmuffins och ville inte göra frosting utan hade tänkt ut nåt annat.
Dessutom är dessa goda som dom är.
Receptet hittade jag hos passionforbaking,manuela har underbara recept.

Ingredienser:
3dl socker
200g smör (rumstemp)
4ägg
5dl vetemjöl
1 1/2tsk bakpulver
3dl grädde
2tsk vaniljsocker
2tsk sponge cake stabilizer (SP)

Gör så här:
1.Häll mjukt smör,socker och vaniljsocker i en skål.
2.Ta 4ägg som varit i rumstemp(minst 1tim).Blanda smör,socker och vaniljsocker tills du får en
fluffig och fin konsistens,tar ca 5min.
3.Tillsätt ett ägg i taget,blanda i 2min varje gång innan du lägger i nästa ägg.
4.Lägg i sp,det ger mer volym och ger fin struktur på tårtor och muffins.Blanda i 2min.
5.Blanda mjöl och bakpulver.Häll det över i äggsmeten.Tillsätt sedan grädde.Blanda försiktigt
med spatel.Lägg muffinsformar på en muffinsplåt och häll över smeten till 3/4 av formen.
6.In i ugnen på 200grader i ca 15-20 min.Jag hade mina 20min men det beror också på vilken ugn
du har.Tills de blir gyllene färg.

Kram

2 kommentarer:

  1. Vad är det för ingridiens som sår längst ner ?
    Sponge cake stabilizer

    SvaraRadera
  2. Anonym-du kan utesluta den ingrediensen om du vill,och vill du köpa finns det hos
    http://www.strosselannat.se/ovrigt-2/sp-sponge-cake-stabilizer150-gr.html

    SP är en kakstabilisator, används främst till att baka sockerkakor eller tårtbottnar. Det ger kakorna en fin struktur. Det hjälper äggen att stiga snabbt och stelt och också förbli stabilt och att se till att äggen inte förlorar sin omfångsrika konsistens. SP producerar en perfekt mjuk kaka som inte är alltför bräcklig, samtidigt som den ger utmärkt smak och färsk hållbarheten.

    SvaraRadera