6 aug. 2011

Svartvinbärs Tryffel

I går gjorde jag tryffel då jag hade grädde i kylen som började närma sig bäst före datum,så det blev något så enkelt som tryffel.Jag smaksatte med cassis likör.Crème de cassis har en lång och söt smak av svartvinbärssmak.Dessa blev mastiga och lite för
mäktiga för min smak.Men gillar ni verkligen mäktig choklad så kanske detta är något för era
smaklökar.


Ingredienser:
200g choklad Lindt madagascar
1dl vispgrädde
50gsmör
2msk cremè de cassis likör
Valhrona kakao

Gör så här:
1.Bryt chokladen i mindre bitar.Koka upp grädden.Ta kastrullen från plattan och lägg i
chokladen.Rör till en jämn smet när chokladen smälter.Häll över likör och smör.Rör om.
2.Häll chokladsmeten i en form med bakplåtspapper under.Lägg i kylskåpet,jag lät den stå
till dagen efter.Sedan är det bara att forma smeten till kulor och pudra med kakao.
3.Lägg dem i en burk med lock med smörpapper mellan lagren.Förvaras i kyl.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar