19 maj 2011

Vaniljmousse

Jag brukar alltid använda glasscreme i tårtor,om jag t.ex har jordgubbsmousse så brukar jag tycka att glasscreme passar perfekt tillsammans.Men nu har jag fått smak på en riktig god vaniljmousse och kommer hädanefter att ha det i mina tårtfyllningar.
-Ja,så god blev den och nåt jag rekommenderar.
Ingredienser:
2dl creme fraiche
2 dl färdig vaniljsås(vaniljpulver+mjölk=Vaniljsås)
1/2dl socker
1/2tsk ekologisk vaniljsocker
3blad gelatin
2dl vispad grädde

Gör så här:
1.Rör ihop creme fraiche,vaniljsåsen,socker och vaniljsocker i en bunke.
2.Ta lite av såsen (ca1,5dl) och lägg i en liten kastrull och värm det lite
så att sockret smälter,Ha inte så hög värme,runt 3 och rör om ofta så
det inte bränns vid.
3.Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5minuter,och sedan krama ur
vattnet och tillsätt det i vaniljröran i kastrullen .
4.Då gelatinet har smält och blandars med vaniljröran,rör snabbt ner
den varma vaniljröran i den kalla och rör om ordentligt.
5.Sedan är det bara att röra i vispad grädde och rör om ytterligare.
6.Fyll din tårta och ställ in den i kylen så det stelnar.

6 kommentarer:

  1. Det lät riktigt gott!
    Kan tänka mig den blir lite "friskare" i och med crème fraichen..!

    SvaraRadera
  2. A den blev så himla god.Du måste testa nån gång.

    SvaraRadera
  3. Har precis gjort den här men den blev väldigt lös så den står just nu i kylen. Vågar inte spackla tårtan när moussen är så rinnig. Eller ska man det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. a den blir fast då den får gotta till sig i kylen.Jag brukar lägga folie runt bakformen och sen lägger ja botten och sen fyllning osv så kan inte fyllningen rinna ut utan blir fast och bra.Går lika bra och ha den i kylen tills den blir fast och fin och sen fylla tårtan.Lycka till
      Simone

      Radera
  4. Stelnar den och blir riktigt stadig till följande dag? :) Har någon gång gjort glasskräm och följande dag har den varit så lös i tårtan att det buktat ut från tårtan :(...fast den varit krämig och stadig när den lades i tårtan.
    // Diana

    SvaraRadera