26 maj 2011

Snabb Bärkaka

Blev sugen på något sött och som går snabbt,och då kom jag tänka på bär som jag har hemma,och kastade ihop det till en underbar kaka som är i ugnen och gottar till sig.
Här får ni receptet,och de som är bra är att du kan ta vilka bär du har hemma eller är sugen på.
I mitt skafferi så fanns det bara svarta vinbär och hallon.
Här får ni receptet.

Ingredienser:
125g smör
1 1/2dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk ekologisk vaniljsocker
1 nypa salt
1 ekologiskt ägg
2 dl färska bär (eller frysta)
1msk vetemjöl & potatismjöl
Smör och ströbröd till formen.
Vita chokladknappar

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 175grader.
2.Koka upp smör och strösocker och låt det puttra på svag värme i någon minut.Låt svalna.
3.Blanda vetemjöl,bakpulver,vaniljsocker och salt och rör ner det.Tillsätt ägget.
4.Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant,24cm i diameter.
5.Rulla bären i hälften vetemjöl och hälften potatismjöl,om du använder frysta annars bara
vetemjöl.Potatismjöl hjälper till och binder vätska så kakan inte blir vattnig.
6.Strö över bären på kakan,och strö på några vita chokladknappar om du vill vara lite onyttigare
som mig.
7.Grädda kakan gyllene i mitten av ugnen i cirka 20minuter.
Receptet är från Leila Lindholm " a piece of cake,men jag tillsatte vaniljsocker,potatismjöl
och de vita chokladknapparna.Vill du hålla dig helt till Leilas så uteslut de jag la till.