24 juli 2010

Småfranska (8st)



Jag vaknade skapligt tidigt för att baka bröd,och kunde inte hejda mig själv,gjorde småfranska,grissini och valnötslimpa.Här är recepten,

Ingredienser

2 dl fingervarm vatten
2 msk olja
1/2 tsk salt
25 g jäst
ca 5 dl vetemjöl

Pensling:
1/2 ägg
vallmofrö

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 250 grader.
2.Häll fingervarmt vatten,olja och salt i en plastskål eller rostfriskål.Smula i
jästen.Tillsätt 4 dl mjöl.
3.Arbeta degen med träsked.Tillsätt om det behövs mer mjöl.Fortsätt att arbeta degen
tills den släpper skålen.Låt gärna degen jäsa i skålen under bakduk ca 15min.
4.Lägg bakplåtspapper på plåten.Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord.
5.Rulla ut degen till en längd.Dela längden i 8 lika stora delar.
6.Rulla varje del till en bulle och ställ på plåten.Jäs brödet ca 20min.
7.Pensla bullarna och strö på lite vallmofrö.Sätt plåten mitt i ugnen och grädda
brödet tills det fått gul-brun färg ca 5-10min.Tag ut brödet och lägg det på
galler att svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar