10 juli 2010

Frankos Tårta


Tårtbotten:
5 ägg
3 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
1.5 dl potatismjöl
2.5 tsk bakpulver
2 krm vaniljarom

Nedersta fyllning:
Hallonsylt+grädde

Mitten:
180 g ahlgrens bilar
3 dl grädde

Översta lagret:
Banan i skivor & grädde över

Runt om tårtan:
100 g philidelphiaost
60 g mjukt smör
0.5 msk citronsaft
1 pkt florsocker med chokladsmak

Gör så här:
1.Sätt på ugnen 175grader,och smörj in och bröa en form,24cm diameter.Lägg vetemjöl,potatismjöl & bakpulver i en skål.Vispa ägg och socker i en annan skål pösig,sedan sikta ner mjölblandningen och rör försiktigt.

2.Därefter häll smeten i formen och sätt in den i nedre delen av ugnen,ca 30-40min,beroende på ugnen.Man tar sedan och börjar med fluff,då med ahlgrens bilar som smak,lägg grädde i en kastrull,och klipp ahlgrensbitar i små bitar,lägg i grädde,och rör om,grädden får ej koka.

3.Efter att bilarna har smält,och den tjocknat,ska den in i kylskåp,och vara där tills dagen efter.för att sedan ta ut och vispa så det bli som vanligt grädde,då med smak av godis.

4.Jag började med och lägga hallonsylt,och sedan grädde över,sedan tårtbotten,
sedan la jag ahlgrens fluff i mitten,och översta blev banan och grädde över,på sidorna la jag choklad frosting på,det är bara och blanda allt och vispa det tills det blir krämigt.


Garnerade med chokladspån,som jag rev med osthyveln,och gjorde mina egna marsipan rosor (päronsmak),och hade köpt bokstäver av choklad för att skriva min sons namn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar