18 mars 2017

Morotstårta de luxe

Ibland lyckas man när man experimenterar och ja den här gången blev det en fullträff.
Saftiga bottar som omfamnas av en söt cream cheese frosting och kanderade valnötter på toppen.Säger bara nom nom
Tårtbrickan kommer från underbara Siluett






Ingredienser:
3ägg
3dl strösocker
1 3/4 dl neutral olja
1 tsk vaniljsocker
1 tsk nymalen kardemumma
3dl vetemjöl
1/2 tsk malen ingefära
1 Nypa salt
1 1/2 tsk malen kanel
1.5tsk bakpulver
1.5tsk bikarbonat
4 1/2 dl morötter

Cream Cheese frosting
60g mjukt smör
4dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100g Philadelphia ost

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 150g.
2.Vispa ägg och socker poröst.
3.Blanda alla torra varorna och sikta igenom för att sen häll över äggblandningen.
4.Mixa morötterna så det blir en pure och tillsätt de tillsammans med oljan.
5.Fyll smeten i en form, jag valde en 20cm form.In i ugnen i ca 30min men beroende på ugn så kan
   de säkert vara mellan 30-45 min och något längre om ni tar större form.
6.När morotskakan har svalnat så är det bara att börja med frostingen. Vispa ihop allt tillsammans så de blir krämigt och gott. Sedan är det bara att antingen dela kakan  i två eller bre på toppen av kakan.
7.Jag toppade med kanderade valnötter men går att hoppa över det.
 Receptet är ursprungligen Leila L men lite ändring av mig.


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar