10 jan. 2014

Salt Lakritskola


Lakritskola gjorde jag precis innan jul och de gick lika snabbt slut,så de var tur att jag gjorde precis innan .Hädanefter kommer jag endast göra kola av recept från Pärlans konfektyr.Nog de godaste som finns.Är ni galna i lakrits ja men då kommer dessa gå hem hos er också,i alla fall de som älskar saltlakrits.


Ingredienser:

80g smör
2dl vispgrädde
1/2 tsk havssalt
15 g lakritspulver
170 g glykos (se nedan)
250 g strösocker
5 g salmiaksalt (en något rågad tesked)Finns och köpa hos Panduro
Gör så här:
1. Förbered och klä en form ca 20x20 med bakplåtspapper, eller gör som jag och använd bara bakplåtspapper och vik till en form, då kan jag anpassa måtten som jag vill.
2.Se till att ha allt förberett, när koket väl är igång krävs din fulla uppmärksamhet och du hinner inte stå och väga upp det sista.
3.Lägg smör, vispgrädde och salt i en liten kastrull. Vispa ner lakritspulvret med en visp i den varma gräddblandningen.Samtidigt kokas glykos och socker upp i en större, tjockbottnad kastrull. Undvik att röra i massan, då den kan sockra sig, jag brukar vicka lite lätt på kastrullen så sockret fördelas jämnt. Den ska kokas till ca 170 grader, och bli ljust bärnstensfärgad.
4.Ta det karamelliserade sockret av plattan och rör försiktigt ner gräddblandningen. Använd en träslev eller (min favorit) slickepott i silikon. Ställ tillbaka på plattan, ner sänk värmen och låt smeten koka upp. Rör om så det inte bränner i botten. Koka tills kolan blivit ca 127 grader (det tog ca 1 minut för mig, så det går fort.Vispa ner salmiaksaltet med ballongvisp.
5.Häll upp i den förberedda formen, och låt så och svalna i rumstemperatur. Vänta ca 4-5 timmar sedan är kolan redo att skäras upp.
6.Slå in i smörpapper/cellofan/bakplåtspapper och förvara torrt och svalt.

Kram

2 kommentarer: