17 jan. 2012

Lyxig Chokladpudding

Chokladpudding har jag nog ätit så länge jag kan komma ihåg,men då åt jag pulver chokladpudding.
Men nu använder jag aldrig sånt halvfabrikat,och nu smakar det inte ens gott.Mitt motto är:
Hemlagat är alltid godast" så nu har jag gjort chokladpudding som kommer från boken
" Sommarens Söta" Systrarna Eisenman.Denna är för god att inte göra,älskar när det smälter
i munnen och man får en explosion av smaker och krämig chokladpudding på tungan då är det lycka för mig.



1/2 vaniljstång Vaniljimporten
5 dl mjölk 2 äggulor 1 dl strösocker 2 msk maizena 2 msk kakao 1 krm salt 150 g finhackad mörk choklad (60–70 % kakao) 1 msk rumsvarmt smör
Gör så här:

1.Dela vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i en tjockbottnad kastrull. Lägg även i stången. Tillsätt mjölken, koka upp och låt sjuda i 3–5 minuter.
2.Vispa äggulor, socker, maizena, kakao och salt. Häll ner i mjölken under ständig vispning. Låt sjuda över svag värme under fortsatt vispning till en kräm – den får inte koka.
3. Ta upp vaniljstången. Tillsätt chokladen och smöret och rör tills all choklad har smält.
4.Häll upp chokladpuddingen i portionsskålar. Täck med plastfolie och låt stå i kylskåpet tills puddingarna har kallnat.
5. Servera med vispgrädde eller ät den bara så.

Kram

7 kommentarer:

  1. Mums vad gott det ser ut! Härligt vackert dekorerat också. Ska testa receptet vid tillfälle :-) . Har förrästen röstat på dig också i tävlingen :-)

    Kram kram.

    SvaraRadera
  2. Anna-Åh tack så mycket gumman,glad jag blir.
    Tusen tack,ja gör det.barnen skulle nog gilla detta också lika mycket som ni själva.

    SvaraRadera
  3. Mmm! Jag älskar chokladpudding! Detta recept hamnar lätt på listan över recept jag måste testa! :)

    SvaraRadera
  4. Till hur många personer är det tänkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ut exakt 2 glas men blir perfekt för 4personer då mina glas är stora.

      Radera