9 dec. 2011

Pepparkaks Husdeg

För 2 dagar sedan gjorde jag pepparkaks deg , och det är väldigt lätt att göra.
De svåra är att bygga sedan huset.
Ni får se resultatet senare.I dag är det ju pepparkaks dagen,
har ni ätit någon pepparkaka ännu?Jag har inte gjort de än,men
lär bli då jag kommer pyssla och göra mitt pepparkakshus i dag.
Vill ni göra ert egna pepparkakshus så får ni ett bra recept här nedtill.



Ingredienser:
250g margarin
2dl ljus sirap
4dl socker
2msk kanel
knappt 1msk mald kardemumma
1msk mald kryddnejlikor
1tsk mald ingefära
2dl vatten
1msk bikarbonat
13dl vetemjöl + mjöl till utbakningen

Gör så här:
1.Smält margarinet tillsammans med sirapen i en kastrull.
2.Lägg sockret tillsammans med kryddorna i en bunke.
3.Slå över margarinet med sirapen och rör om väl.
4.Häll i vattnet och rör om igen.Låt blandningen svalna
   till rumstemp.
5.Blanda vetemjöl med bikarbonaten och rör ner i smeten.
6.Arbeta ihop till en lös deg, lättast om du använder en trägaffel.
7.Låt degen vila svalt i ett till två dygn.Degen ska sedan kavlas till
   3mm tjocklek och gräddas i ugnen i 175grader i ca 5-20 min.
8.Beror på tjocklekens storlek.Montera med smält socker och
   dekorera med kristyr och godis.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar