17 dec. 2011

Gräddkola

Nu har jag bockat av då jag äntligen gjort kola, och inte vilken kola som helst utan gräddkola.Krämig och smälter i munnen.Livsfarliga godis.Kola blir allra bäst då den får koka till 120grader,då jag gillar lite motstånd men inte hårda kolor.För mig är dessa perfekta.Sedan kan man tillsätta saffran,pepparkakskrydda ja möjligheterna är många.Välj din favorit.


Ingredienser:
2.5dl grädde
2.5dl mjölk
1dl ljus sirap
50g smör
250g farinsocker
450g strösocker
1tsk salt.

Gör så här:
1.Häll grädde och mjölk i en tjockbottnad kastrull.Tillsätt sedan strösocker+
   3tsk strösocker, farinsocker,smör och sist den ljusa sirapen.
2.Värm under omrörning,lättast om du använder en träslev.Tar ca 30-40minuter,
    glöm inte att alltid ha koll och rör om då och då tills temperaturen når 120grader.
3.Smörj sedan en form med smör och bakplåtspapper på.Fyll sedan smeten med
   kola och låt stå ca 30minuter tills de blivit svalt.
4.Lägg sedan in kolan i kylskåpet i 2 timmar för att sedan skära kolan i mindre bitar.
5.Sedan bara slå in dom söta kolorna med smörpapper/cellofan.Och knyt dom på
   sidorna med nåt fint rött band.Själv tog jag det jag hade här hemma.


Kram

13 kommentarer:

  1. Oj då, låter farligt med livsfarligt godis:)

    SvaraRadera
  2. Mårtenssons kök-a ja gillar sånt godis,men samtidigt är det svårt att låta bli att äta upp dem.
    Hanna-a verkligen :D

    SvaraRadera
  3. Hej ville ´bara säga tack för en så fin blogg!!

    SvaraRadera
  4. Amy`s piece of cake-super gott
    amanda-gu va glad jag blir.Tack själv för att du besöker mig och ger mig fin komplimang.Det värmer jättemycket.

    SvaraRadera
  5. Oj vad gott! Min favoritsmaksättning hade nog varit pepparkakskrydda :-)

    SvaraRadera
  6. Åhh va smarrig den ser ut! Tänkte koka ihop godis idag!
    Kramkram

    SvaraRadera
  7. Linda-a de är väldigt gott de med.men den här gången ville ja ha den gräddiga kola smaken.
    Vardaxlyx-Tack.a godis är alltid roligt och göra,så är det supergott också.Lycka till

    SvaraRadera
  8. Mumsigt! Har oxå tänkt att hinna med att göra lite kola men vi får se om tiden räcker till =)

    SvaraRadera
  9. ohh, jag älskar kola, Jag kan inte äta bara en, utan vill bara ha mer och mer och mer. Farligt ;)

    SvaraRadera
  10. Det finns så mycket gott man vill baka till jul men man kan dessvärre inte baka allt när man bara är två här hemma haha. Någon ska ju äta det med :P
    Önskar er en härlig julvecka!

    SvaraRadera
  11. sanja-a mycket man måste göra och så klart gör man sina favoriter först.
    Katarina-avisst är de ljuvliga.håller med dig.smakar man på de goda så äter ja också mer än 1.
    Eleonore-a vi är 3 med min son,men han äter ju ändå inte sånt.men har stor familj och bjuder mer än gärna :D

    SvaraRadera