20 aug. 2011

Dinkelbröd

I dag vaknade jag ganska tidigt och kände att här ska det bakas.Jag valde inte heller ett bröd som går fort,utan degen mår bäst av att jäsa så det fick den.
Det här receptet har utvecklats av mig.Det blev ett kompakt bröd fyllt med frön.Brödet fick en knaprig skorpa utanpå.Brödet blev godkänt men receptet måste finjusteras så det blir supergott.
Jag använde min nya brödform & vante som är Lekuè som kommer från http://www.creativedesignab.eu//



Ingredienser:
30g färsk jäst
2krm brödkrydda
1msk smör
1msk olivolja
2msk honung(ekologisk)
1dl gräddfil
3dl kallt vatten
1dl rågsikt
3dl siktat dinkelmjöl
3dl manitoba mjöl
1dl ekologisk vetemjöl
0.5dl pumpafrö
0.5dl solrosfrön
2tsk flingsalt
1 0.25dlHavregryn
1 0.25dl vatten

Gör så här:
1.koka upp vattnet och häll över havregrynen i en skål.Låt det stå ett par timmar,eller om du
gjort det dagen innan.
2.Lägg smör och olja i en kastrull.Tillsätt honung,brödkrydda och låt det bli ljummet.
3.Häll vätskan över smulad jäst i en bunke och rör om ordentligt.Sedan tillsätter du gräddfilen
4.Pumpafröna och solrosfröna ska rostas i en torr stekpanna,då det blir godare smak.
5.Tillsätt dem avsvalade fröna först och sedan de olika mjölen,annars fastnar gärna fröna på
mjölen.Degen ska vara kladdig,fast släppa i kanterna.Arbeta runt 15min.Jag körde med elvisp
med degkrokar.Låt jäsa i 30min.
6.Häll sedan smeten i en avlångs 1,5liters form och låt jäsa ytterligare i 60minuter.
7.Grädda i förvärmd ugn i 175grader eller tills det fått en gyllenefärg.Tar ca 30-40min beroende
på ugnen.Låt det sedan svalna.Tänk på även att dinkelbröd är godast färskt så ät några
skivor till frukost och sedan kanske till lunch eller kvällsmat.

Hoppas det smakar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar