2 juli 2011

Whoopie pies

De här är inte första gången jag gör whoopie pies,men blev sugen då jag var på ett besök hos http://stheavenstreet.blogspot.com/,och då blev jag sugen på whoopie pies,fast kl var strax efter 22 så började jag baka.blev väl färdig vid runt 23.Men då blev jag för trött,så ingen whoopie pie blev de inte förrän dagen efter.
Om jag ska vara ärlig så var receptet på mina första mycket godare.
Men här får ni receptet,jag halverade detta.Fick då 15st
Ingredienser:
100g smör
1.25dl socker
1ägg
3dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0.5dl fin kvalite kakao
1tsk salt
1.5dl mjölk
Fyllning:
180g rumstemp smör
4.5dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1,25 dl kakao
0.5dl rumstemp mjölk

Gör så här:
1.Vispa smör och socker poröst.Tillsätt i ägget.Sikta ner vetemjöl,bakpulver,kakao och salt.
Sist i blir mjölken.Rör om ordentligt.
2.Klicka ut eller använd en sprits,då blir de finare resultat.De blir då 30kakaor,så använd
3 bakplåtar.10 kakor på varje plåt,för de flyter ut.Grädda i ca 10min i 175grader i mitten
av ugnen.Låt kakorna sedan svalna innan de fylls med fyllning.Tips är att de går att använda
de flesta fyllningar.Godast blir om du använder fyllning som du annars använder till cupcakes.
Fyllning:
1.Vispa smöret mjukt.Blanda de torra ingredienser och tillsätt dem tillsammans med
mjölken.
2.Vispa tills frostingen är fluffig

5 kommentarer:

  1. Det är mumsigt med whoopisar! De går verkligen att variera i oändlighet. Jag gillar dock dem med glass i mest tror jag. Och chokladsås får man ju förstås inte glömma!! Och färska hallon :).
    Jag gjorde en liten manual förresten på blommorna jag gjorde till bröllopstårtorna, om du kollar här: http://stheavenstreet.blogspot.com/2011/07/en-blomma-vaxer-fram-sa-har-gor-man.html
    så ser du hur jag gjorde dem. De är lite tidskrävande men helt klart värt det för de blir ju så maffiga. Funderade på om man kanske kunde göra dem till en pion om man böjer upp bladen lite mer?
    Ta en titt o se vad du tror om det :).

    SvaraRadera
  2. Jag älskar faktiskt med marshmallowfluff,men glass kan jag tänka mig blir super gott.hehehe..a har man börjat kan man inte sluta.a absolut ska ja kolla

    SvaraRadera
  3. Smarrigt är det med woopies! Och hallon/jordgubbsglass med vitchoklad låter helt underbart gott. Kommer säkert att ta med några recept till campingen då vi ska bo i en storstuga med kök, dusch och tv :-) . Vore jätte kul att träffas. Vi åker v.29. Så vill du kan du ju alltid maila mig, ska lägga upp adressen på bloggen. V har inte bestämt när den veckan vi ska åka till Kolmårde men vi kommer att vara i Norrköpings trakten hela veckan :-) och jag har med datorn(måste plugga)

    trevlig sommar så kanske vi höres!
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Vilken "smaskig" blogg!!

    Här måste jag kika in fler gånger :)

    Kram/M

    SvaraRadera