26 juni 2011

Kalljästa frukostbröd

I går kväll blev jag sugen på färsk bröd till dagen efter.Varma mackor till frukost är ju bland det godaste.Det här receptet är enkelt och riktigt gott att äta.Man kan lägga vad man känner för i sitt bröd,t.ex tranbär,russin,frön eller byta ut vetemjöl/rågmjöl till dinkelmjöl,majsmjöl mm.
Och medan brödet är i ugnen så passa på att packa en liten picknick och sätt dig ute och ät frukost nu när solen skiner.



Ingredienser:
1/4paket (50g)jäst
2 dl kallt vatten
1msk olja(apelsin)
1 tsk salt
1 dl grovt rågmjöl
4-5dl vetemjöl special

Pensling:Vatten
Garnering:Svarta sesamfrö,vallmofrö,fullkorn havre,majsmjöl mm.

Gör så här:
1.Smula jästen i en bunke.Tillsätt lite av det kalla vattnet och rör tills jästen löst sig.
2.Tillsätt resten av vattnet,olja,salt,rågmjöl och vetemjöl.Arbeta till en smidig deg tills
degen släpper bunkens kanter.Ta upp degen på mjölad arbetsbord.Dela degen i 10bitar.
3.Forma till avlånga eller gör runda bollar och lägg på bakplåtspappers klädd plåt.Täck plåten
med en bakduk och ställ in i kylskåpet över natten.
4.Dag 2,Sätt ugnen på 250grader.Ta fram plåten från kylen och låt jäsa runt 20-30minuter.
5.Pensla med kallt vatten och strö över olika frön.Grädda i mitten av ugnen i ca 10min.Låt
svalna på galler.
Receptet hittade jag hos www.ica.se

2 kommentarer:

  1. Har velat testa ett nattjäst bröd jätte länge.
    Detta brödet ser ju jätte gott ut.
    Finns inget godare än nybakt bröd på morgonen :)

    SvaraRadera
  2. Ja men då måste du ta och göra dessa,är så smidigt och super goda.Och det jag gillar är att man kan lägga vad som helst i degen.Jag valde apelsin olja,och de blev faktiskt lyckat,kan tänka mig att de blir super gott med olivolja,eller citron olja.ja allt funkar.Håller med dig,och speciellt på söndagar finns de inte färskt bröd nånstans att köpa,så de bästa är att göra sitt egna.
    Hoppas du tar och gör kalljästa bröd,för kan lova att du kommer göra de fler gånger då.Kommer jag göra :D

    SvaraRadera