18 maj 2011

Hallonmousse

Har precis avnjutit hallonmousse,som är så himla god.Den vart grymt god,krämig och lite syrlig.Exakt som jag tycker en hallonmousse ska smaka.
Om du funderar på att ha hallonmousse som tårtfyllning eller varför inte skämma bort dig och fyll en skål och garnera med färsk hallon så är det här receptet man ska ha.Enligt mig i alla fall.
Räcker till 1 lager i 22 diameters form.




Ingredienser:
225g frysta hallon
1/2 dl gelèsocker
50g philidelphiaost
2dl vispgrädde
3 st gelatinblad

Gör så här:
1.Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
2.Koka upp hallonen och mosa dem med en ballongvisp.Rör i gelèsockret
och sjud tills det löst sig(30sek till en minut).Låt svalna lite och lägg i de urkramade gelatinbladen.
3.Rör ner philidelphiaosten i hallonblandningen och låt de svalna helt.
4.Häll i ovispad grädde i skålen med hallon blandningen.
5.Låt stå i kylen i ca 2-3tim.Sen är de bara att vispa upp och hälla i din tårta.




6 kommentarer:

  1. Nu har jag äntligen fått tillfälle att testa denna mousse och du har helt rätt, gudomlig :-) . Kommer definitivt göra denna fler gånger.

    SvaraRadera
  2. Karins corners-visst är den,härligt och höra att du gillar den.
    vi verkar ha samma smak när de gäller fyllning.
    a denna har ja gjort sjukt många ggr och många ggr till ska den göras,svårt och göra annan när man fått den som en av sina favoriter.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för tipset! Ska kg definitivt testa nästa gång

    SvaraRadera
  4. Hej, jag har testat diverse hallonmousser... denna verkar smaka bäst då det är färskost i men inte så mycket att det tar över :) Men nu sitter jag hemma i skogen o tänkte göra en smarrig browniekaka med hallonmoussen på, men jag har inget gelesocker!! Gelatin o socker finns men min fråga är om du vet hur mycket gelatin jag ska ta? Kan 3 blad vara rimligt? Tacksam för hjälp om den finns :) /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. va tråkigt att du inte hade gelesocker hemma.
      Du kan absolut köra utan.
      200g hallon
      0.75dl socker
      1tsk vaniljsocker
      4gelatinblad
      50g philadelphiaost
      2dl vispgrädde
      gör så här:
      blötlägg gelatinbladen.mixa de färska /tinade hallonen och lägg hälften av hallonmoset i kastrull och smält i gelatinet i hop.blanda resterande hallonmoset med´socker,vanilj,och färskost.Häll i gelatinblandningen.Vispa grädden lätt och vänd försiktigt med den.
      Önskar dig lycka till,hoppas det blir bra.

      Radera
    2. Tack! Då var det så mycket som jag brukar ha i den utan ost men med mer grädde...jag brukar faktiskt även nästan dubbla bärinnehåll, då jag personligen tycker om att det smakar mycket bär :) jag passserar mina bär efter kok så man slipper knastret, men det är ju helt en smaksak. Återigen tack för ett bra recept på mousse :)

      Radera