23 apr. 2011

Macadamianötter dragerade med choklad



Jag kollade runt google,efter påskgodis,och då såg jag väldigt mycket av marsipan ägg,ok de är busenkla att göra,men gillar man inte marsipan så får man tänka om.
Jag hade macadamianötter,så tänkte att jag skulle göra något gott och de blev de också.Nötter och choklad kan ju inte bli fel.Så detta får bli vårt påskgodis,bl.a.
Ingredienser:
150g macadamianötter
200g mjölkchoklad(fin kvalitet)ej marabou
Florsocker
Gör så här:
1.Sätt på ugnen på 200grader.Lägg nötterna på en plåt och låt de rostas i ca 5-8min.
Håll koll,och rör om.De ska bara få lätt färg.
2.Smält chokladen i mikron eller på vattenbad,vilket som blir bäst för dig.
3.Häll över nötterna i en skål och häll över 1/3av chokladen på nötterna.Rör om så
alla nötter får choklad på sig.In i kylskåpet tills de stelnar lite.
4.Sedan är det bara att hälla över hela chokladen.Om jag gör om receptet skulle jag
nog använde bara 150g,då jag fick choklad över.
5.Sedan är det bara att lägga dem i kylskåpet tills de stelnar,sedan ta ut dom,
lägg på en sil och sikta florsocker och blanda lite lätt med silen,ej händerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar