24 feb. 2011

Knäckig Äppelkaka





Det här receptet fick jag från paxlux.se,då receptet står på deras kakeldekor.
Nu hat jag prövat den här kakan.Den är väldigt tunn kaka,med krispigt lager överst och underbara äppelbitar underst.Jag lägger alltid kanel i min äppelkaka,men den här gången följde jag receptet och la inte.
Här får ni receptet om ni vill pröva på den här varianten.Med god vaniljvisp så blir det en läcker och lätt efterrätt.

Ingredienser:
150g smör
3,5dl havregryn
1 1/2 dl farinsocker
4dl äpple i små tärningar
1/2 dl strösocker

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 200-225 grader.
2.Blanda havregryn och farinsocker i en bunke.Dela smöret i tärningar och finfördela
det med fingrarna så att det blir en gryning massa.
3.Smöra en ungssäker form,jag använde 24diameter form.
4.Lägg i äppeltärningarna blandat med strösocker.
5.Smula sedan havregrynsblandningen över äppelbitarna och sätt in pajen i ugnen i
cirka 20 minuter,varierar från ugn till ugn.
6.Låt svalna något och pudra över med florsocker och lite vaniljpulver.
7.Servera med vaniljsås eller glass.

1 kommentar:

  1. haha! jag läste lite för snabbt och fick det till "äcklig äpplekaka" och kunde verkligen inte förstå varför du då la ut receptet. ;) haha

    SvaraRadera