3 dec. 2010

Otroligt god Saffranskaka (Leila Lindholm)



Knepet att lyckas med sockerkakan är att vispa ägg och strösocker riktigt,riktigt
luftigt.Man får aldrig vispa ner mjölet,då kan kakan lätt bli gummiaktig,utan mjölet ska försiktigt vändas ner i smeten med slickepott.Tårtfatet kommer ifrånVega

Ingredienser:
3ägg(gulare ägg)
2 1/2dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1nypa salt
1/2g saffran (1påse) Påfågeln Saffran
1 msk ljus rom(kan uteslutas)
Russin om du vill

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 175grader.
2.Vispa ägg,strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3.Smält smöret.Koka upp mjölken och lägg i saffranet och låt de kokas tillsammans,
innan du blandar den med smöret.
4.Smaksätt smeten med rom om du vill.
5.Blanda saffranet,mjölken och smöret i äggsmeten.
6.Blanda vetemjöl,bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
7.Bröa en sockerkaksform med smör och strö på kokosflingor.
8.Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30minuter.Prova med en sticka,den ska inte
vara kladdig,
9.Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den och njut.

3 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar allt med saffran nu till jul så det receeptet ska jag spara ! När det gäller tävlingarna har jag nog inga bra förslag tyvärr... Jag lägger ut dem på bloggen sen brukar det lixom gå av sig självt ( visst påminner jag om dem då och då, men det är allt )
    Ha en riktigt mysig fredag ! Kram

    SvaraRadera
  2. Hur mycket mjölk ska man koka? Kram:)

    SvaraRadera
  3. Oj.1 dl mjölk.ja skriver in det nu.

    SvaraRadera