20 dec. 2010

Lingon Semifreddo



i går kväll gjorde jag lingon semifreddo och nu avnjuter jag och min son den halvfrusna glassen.Jag fick inspiration av Leila då jag såg att hon också har gjort lingon semifreddo,så då tänkte jag bara att de måste jag smaka.Jag gjorde dock min egna variant då jag inte hade vissa saker hemma.Här kommer receptet för er som också vill smaka och gillar lingon.Jag har aldrig ätit lingon förut,men glassen gick.

Ingredienser:
4ägg
0.5dl strösocker
4dl vispgrädde
0.5tsk ekologisk vaniljpulver
3dl rårörda lingon

Gör så här:

1. Separera äggulor från vitor (utan att det kommer någon äggula i vitorna).
2. Vispa äggulor, strösocker och vaniljpulver vitt och fluffigt.
3. Vispa grädden fluffig. Vänd ner den i äggsmeten, tillsätt rårörda lingon.
4. Vispa äggvitor till ett vitt skum i en torr och ren bunke.
5. Vänd ner skummet i semifreddon.
6. Fyll en rund eller fyrkantig form med glassmeten.
7. Frys i cirka 4 timmar så att den är ”halvfryst”, den ska vara mjuk i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar