7 sep. 2010

Whoopie pies






Jag har skrivit för länge sen i en av inläggen att jag skulle baka whoopie pies,och nu har det gått strax över månad sen,men nu har jag äntligen gjort dessa.Har totalt glömt bort,förlåt mig.Riktigt goda blev dessa,och rekommenderar de verkligen.Perfekt till kalaset,men olika färger av strössel kommer barnen älska dessa,och även vuxna uppskattar dessa,då kan man skippa strösslet om man vill.
Här kommer receptet,smidigast är att använda 1 cup mått,men de går utan också.1 cup är ju 2.4dl om det är amerikanskt recept.

Ingredienser:

113 gram smör
1 cup rörsocker
1ägg
1/4 cup kakao
3 cup vetemjöl.
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk vaniljextrakt
1 cup mjölk

Fyllning:
113 gram smör
0.75 cup florsocker
0.75 tsk vaniljextrakt
Halv burk marshmallow fluff

Jordnöts fyllning:
1 msk smör
210 g socker
65 g jordnötssmör
120 ml mjölk

Gör så här:

1.Sätt ugnen på 175grader.
2.Rör smör,ägg och rörsocker mjukt.
3.Blanda mjölk och vaniljextrakt i en liten skål.
4.Blanda alla torra ingredienser i en skål.rör först ner de torra ingredienser,
sedan mjölken och blanda till en smidig smet,blir det för kladdigt lägg lite
mer mjöl om de behövs.
5.Klicka ut runda kakor med hjälp av glasskopan på ett bakplåts papper.Lägg dem
inte för nära varandra.Jag plattade till dem,då jag märkte att de blev för höga.
6.Grädda mitt i ugnen i 10-12min.Låt dom kallna helt.
7.Dags att göra fyllningen.Du blandar samman alla ingredienserna till en mjuk
frosting.Marshmallow fluffen blir bäst om du sedan lägger in i kylskåp,då den gärna
rinner.
8.För att göra jordnötsfyllningen,blandar du 1 msk smör och jordnötssmör.Rör i socker
och tillsätt mjölk för att det ska bli mjuk nog för att breda ut sig.
9.Nu är det dags och bre på fyllningen på ena kakan,och lägga på den andra kakan
över den,så den ser ut som en hamburgare.
10.Sedan kan du om du vill ta olika strössel och doppa sidorna där fyllningen är,så
blir det extra festligt.

1 kommentar: