7 sep. 2010

Dulche de leche kakor


Vart så vansinnigt sugen på kola i dag,så vad passade bättre än dulche de leche kakor.Jag kokade upp Sweetend milk Nestle i burk,ca 2.5 tim på låg värme.
Här kommer receptet.

Ingredienser:
1 cup smör (rumstemperatur)250g
2/3 dl socker
1 stort ägg+ 1 äggula
2 msk mörk rom
1 tsk vaniljsocker
2 cup vetemjöl
1 cup majsstärkelse
1 tsk bakpulver

Gör så här:

1.Vispa smör och socker tills det blir slät.Lägg i äggula,ägg+rom och vanilj och
blanda väl.
2.Lägg i en annan skål mjöl,majsstärkelse och bakpulver.Rör i smörblandningen,
och blanda väl.
3.Dela degen i två halvor,ena plastar du in och lägger in i kylskåpet,ca 30min.
4.Sätt på ugnen på 175grader.Packa upp degen på ett lätt mjölat bord.Mjölad kavel
också.Rulla ut en skiva i taget ca 1/8 tum tjock.Jag använde av mig en liten
mugg,som formade mina kakor runda.
5.Rosta kokosen i stekpannan några minuter tills du ser att den blir gyllene brun.
6.Sätt in i ugnen tills kakans kanter börjar bli bruna,ca 10min.
7.Låt kakorna svalna på plåt i 5min,vänd hälften av kakorna upp och ner och
spritsa varje med 1 matsked dulche de leche.Va generös och sedan på med andra
kakan.Placera rostad kokos i en grund skål.tryck försiktigt på kakans sidor,
där fyllningen är.

1 kommentar: