28 aug. 2010

Oreo cupcakes



I går tidigt,så åt jag ingen frukost,utan direkt satte jag igång och baka.Jag vet,jag gör mycket med oreo kakor,men de är för att jag nyligen märkt att de är så pass goda att
jag vill testa mycket med de goda kakorna.än så länge så leder oreo semifreddo.så god.
Muffinsformarna kommer från http://www.kalasform.se
Jag använder ingen vanlig kakao utan köper från jolla choklad & dessert,http://www.jolla.se
Här får ni receptet,som är utländskt och därför i gram.Ett måste är en köksvåg.
Jag gjorde vissa med maräng och vissa bara med marshmallowfluff som glasyr.

Ingredienserna:
90 g smör
160 g ljus muscovadosocker
2 ägg
160g vetemjöl
50g kakao
3/4 tsk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
2g salt
1 tsk vanilj
180g mjölk
20 oreos

Fyllning:
2 tsk vatten
2g salt
200g marshmallowfluff
120g smör
50g florsocker
1krm vanilj

Glasyr:
4äggvitor
140g strösocker

Gör så här:

1.Sätt ugnen på 170grader.Ta fram alla ingredienserna innan du börjar så de blir
rumstempererade.
2.Vispa samman smör,muscovadosocker i en stor bunke.Tillsätt äggen ett i taget och
vispa hela tiden tills den är fluffig och allt sockret är löst.
3.Blanda kakao,bakpulver,bikarbonat,salt och vanilj i en bunke.Samtidigt som man rör
med en slev försiktigt häller man växelvis nervcu tar
upp från plåten och låt kallna.
6.Fyllningen gör man genom först värma vatten och blanda det med salt i ett litet
glas.Se till att saltet blir helt löst och ställ sedan i kyl så det får svalna.
7.I med fluff,smör,florsocker & vanilj i en bunke.Vispa ordentligt.Notera
krämigheten.Tillsätt saltvattnet.Vispa lite till.Fyll en spritspåse med blandningen
och lägg in i kylen för att stelna 20 min.
8.Gröp ur cupcaken när de svalnat.Pröva och använd potatisskalaren.Fyll hålet med
fyllning och ställ in dem i kylen tills det är dags för marängen.
9.Lägg äggvitorna i en skål och häll på sockret.Sätt skålen i ett vattenbad och värm
upp blandningen till ca 60grader samtidigt som man regelbundet rär o den med en
visp.
10.När tempen är den rätta tar man bort skålen från värmen och vispar upp vitorna
till ett rejält skum.Faktum är att man ska fortsätta vispa tills marängsmeten
är helt sval.
11.Spritsa på marängsmeten ovanpå cupcaken.Sen ställer man i ugnen med grill tills
den fått lite färg.Klart.Sedan garnera med en halv oreo kaka ovanför glasyren.
Något jag dock glömde och lägga,vilket syns,vart stressad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar