24 juli 2010

Liten valnötslimpa



Det här nötbrödet passar bland mycket annat till ost eller till en god soppa.
Valnötterna som jag använde i brödet blev jag sponsrad av Exotic Snacks,stor tack till Karin som gör det möjligt för mig att göra mycket gott och hoppas kunna inspirerar er,och även rekommendera er att köpa nötter eller något gott från Exotic snacks.
Här är det sista brödet jag gjorde för i dag,

Ingredienser

ca 1 tsk jäst
1/2 tsk salt
1 tsk honung
2 dl ljummet vatten
2 dl rågsikt
2 msk hasselnötsolja(eller vanlig olja)
100 g valnötskärnor
2 1/2-3 dl vetemjöl

Gör så här:

1.Smula ner jästen i en bunke.Strö över salt och klicka i honung.Häll på några msk
av vattnet och rör ut jästen.Tillsätt resten av vattnet och rågsikten.Låt
blandningen stå ca 10 minuter.Hacka valnötskärnorna under tiden grovt.
2.Rör ner hasselnötsoljan eller den vanliga och valnötterna samt vetemjölet.
3.Arbeta ihop degen och knåda den lätt i bunken med en trägaffel.Lägg en handduk
över bunken och jäs degen 60minuter.
4.Knåda degen lite på mjölat bakbord.Baka ut den till en enda oval "limpa".Jäs det
utbakade brödet,lägg över en handduk på smord plåt ca 30minuter.
5.Grädda mitt i ugnen i 200 grader ugnsvärme ca 25-30minuter.Låt brödet svalna täckt
av en handduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar