25 juni 2010

Godaste Mascarpone Cheesecake



Ingredienser:
4 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 st citron, skalet
200 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
300 g digestive kex
Garnering:
Jordgubbar,hallon
Gör så här :
1. Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitorna).
2. Vispa äggulor, strösocker och rivet citronskal poröst i en bunke.
3. Rör ner mascarponen.
4. Vispa grädden fluffig och vänd ner den i smeten.
5. Vispa vitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
6. Krossa kexen fint i en mixer (eller lägg dem i en plastpåse och krossa med
en kavel).
7. Varva smulor och smet i en sockerkaksform. Understa och översta lagret
ska vara kexsmulor.
8. Knacka formen lätt mot bordet så att eventuella luftbubblor försvinner.
9. Frys smeten i 3–4 timmar, så att den är lättfryst vid servering.
10. Spola utsidan av formen med varmt vatten så lossnar cheesecaken lätt.
11. Servera med skivade jordgubbar och andra röda sommarbär.


4 kommentarer:

  1. vad gott det ser ut! du är jätteduktigt och alla dina recepter är fantasktiska :)

    SvaraRadera
  2. Hej Maher.Tack så jätte mycket.Den här är min favorit,och är jättegod.Rekommenderar den verkligen.Perfekt att ha i frysen,och sedan när du får gäster ta fram en halvtimme innan,dekorera och sedan bjuda på.Alla kommer älska den,även de som inte gillar cheesecake.Glad att du gillar min sida.Hoppas du besöker den fler gånger och skriver till mig.

    SvaraRadera
  3. Det ser jättegott ut!
    Men jag tänkte om jag bakar den ikväll, och bjuder på den imorgon kväll, är det bäst att bara ha den i kylen i ett dygn? För oftast brukar väl cheesecakes bli godare om det står ett dygn i kyl? Eller är det viktigt att frysa redan från början? Hinner inte göra den imorn =)

    SvaraRadera
  4. Hej.vad kul att du ska göra detta.Kommer bli smaskigt.Jag har gjort cheesecaken dagen innan för att servera dagen efter.men du måste lägga in den i frysen.och sedan innan du serverar den så tycker jag att du ska lägga den i kylskåpet en halvtimme innan.Jag,cheesecaken måste frysas.Hoppas svaren hjälper dig.Lycka till

    SvaraRadera