1 dec. 2012

Vitchokladpannacotta toppat med rårörda hallon

Ibland sker de något med ens smaklökar och sen undrar man varför man aldrig tidigare gjort detta förut.Pannacotta har jag älskat från första stunden jag prövade på de och de var faktiskt det här året som jag tog första tuggan på,nu är ja helt såld.
Mmmmm är nog de ordet som kommer när man tar en sked av den här krämiga pannacottan som möter de där syrliga hallonen.Gudomligt gott,japp fuskade när jag såg dessa och kände att jag måste ta en tugga,riktigt gott och rekommenderar för de som inte testat och göra med lyxig vit choklad.


Ingredienser:
50g vit choklad
0.5tsk äkta vaniljsocker
2.5dl grädde
1.5st gelatinblad

Rårörda hallon:
100g hallon
1tsk socker
1tsk marsanpulver

Gör så här:
1.Blötlägg gelatinbladen i minst fem minuter.Koka upp grädde,vaniljsocker.
2.Ställ åt sidan och häll i de urkramade bladen och rör ner vita chokladen.
3.Rör tills chokladen är smält.Häll upp  i fina glas och ställ in i kylen ett par timmar.
4.Efter två-tre timmar kan du börja göra den rårörda hallonen med att ta fram hallon,
   blanda i socker och marsanpulver och mosa med en gaffel.Häll upp på glaset och ställ
   tillbaka in i kylskåpet tills det är dags och avnjutas.


Kram





15 kommentarer:

  1. Marmorerad pannacotta blir ju så snyggt!
    Ha en fin 1:advent!

    SvaraRadera
  2. Pannacotta är ljuvligt gott... kan tänka mig att det slinker ner fort detta :)

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig beskrivning av panacottan, den ser för övrigt härligt god ut också!

    SvaraRadera
  4. Jag kan tänka mig att din pannacotta är så god!
    Tack för dina fina kommentarer. Jag tänker bara säga att du kommenterar ibland bilderna som tillhör posten och därför dina kommentarer syns inte förrän man klickar på bilden och jag kan liksom inte flytta kommentar till post kommentar

    SvaraRadera
  5. Låter hur mumsigt som helst med vitchoklad pannacotta. Hallonen till är en väldigt bra kombo till det söta :-)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja otroligt gott tillsammans,de kompletterade varann helt perfekt

      Radera
  6. Panna cotta är något av det bästa jag vet. Tokgott med vit choklad i. Adventskramar från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. a otroligt gott,nåt ja missat alla dessa år så får ta vara på de nu istället

      Radera
  7. Ja tack, det kan vi tänka oss att dessa smakade finfint, speciellt med din beskrivning innan:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. a för god i min mening,då ja tog mer än en portion då ja inte kunde motstå den längre.stod i kylen och stirrade på mig

      Radera
  8. Låter mumsigt!! Såg att du skrivit 1 tsk hallon i "Rårörda hallon", ska väl vara 1 tsk socker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. heheheh,tack a de stämmer,jösses vilken virrpanna ja är

      Radera
  9. hur många pannacotta blir det? :)

    SvaraRadera