6 nov. 2012

Lyxig Tigerkaka

Nu kanske ni undrar varför jag har skrivit lyxig tigerkaka,och det är därför jag använde choklad istället för kakao och vilken smak det blev.Riktigt gott och rekommenderar starkt att byta ut kakaon mot choklad.En kaka som går riktigt snabbt och göra, blev riktigt nöjd.Jag fick chansen att testa en ny bakform och hade behövt ha 1.5sats istället för att den skulle bli högre men blev nöjd ändå för trots allt är det ju smaken man vill åt.Älskar hur formen blev och den kommer jag använda flitigt.
Vill ni själva ha en likadan så heter den formen"kyrka" och kostar endast 99:- hos Coolstuff.
Klicka på länken så kommer du dit direkt Knasiga Kakformar





Ingredienser:
200 g  smör
200 g  socker
5st ägg
200 g  vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1.5 tsk Vaniljsocker
75g ljus choklad
25g mörk choklad

Gör så här:
1.Vispa rumstemp smör och socker pösigt.
2.Häll i ett ägg  i taget  och vispa.
3.Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten med slickepott.
4.Ta bort ca 2/4 av smeten och lägg i en skål
5.Smält chokladen och rör ner de i den mindre delen av smeten.
6.Smörj en form och häll i den ljusa smeten först och sen hällde jag chokladen på toppen.
7.Sätt ugnen på 180g i ca 40-50 min. Prova med provsticka för att se om den är klar.
8.Låt svalna och vänd sedan formen upp och ned .
Receptet hittade ja hos www.nybakat.se men gjorde lite ändringar.

Silikonformen kan ni hitta hos Coolstuff

Kram

22 kommentarer:

  1. Vad gott med choklad i och den ser riktigt fin ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de var riktigt gott,kommer absolut fortsätta med de.
      tusen tack

      Radera
  2. Det har jag aldrig tänkt på! Det borde verkligen blir mycket godare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är nog för att man har alltid använt kakao,och de blir väl mer eller mindre rutin.Men nu ska ja hålla mig till choklad,mer intensiv och godare smak.

      Radera
  3. Åh vad synd... Hoppas din släkt där nere inte blir drabbade av kriget.
    När jag går till en sådan affär kan jag se ifall de har några inne, och skicka till dig om du skulle vilja :) Du kan ju annars fråga de affärer där du bor om de inte skulle kunna köpa in :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä de är trygga och hoppas till gud att de håller och att kriget tar slut nu.
      Vad snällt av dig tusen tack.Vad fick du betala för din?

      Radera
  4. Oh!! vad gott den ser ut, kanske blir den till nästa jobbfika, mmmmmm....sparar receptet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack tack,ja men de tycker ja.kommer bli uppskattat.

      Radera
  5. Jag har inte gjort tiger kaka på så länge. Vad gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. a de här var faktiskt min första gång sen jag hade hemkunskap och då var väl ja 13-14år,hehehe

      Radera
  6. Mums vad gott det ser ut, kan tänka mig att det blir mycket godare med riktig choklad än med kakao. :-) Kram Carro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut,saftigare och intensivare smak,de gillas.alla gav tummen upp

      Radera
  7. Ser väldigt fin ut & låter att vara riktigt goood :)

    SvaraRadera
  8. Vilken inspirations blogg! Vi är tre tjejer som nyss skapat en bakblogg som ett litet projket! kika gärna in ;) http://chocolatebox.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack,va kul och höra.Absolut ska ta mig en titt

      Radera
  9. Jag älskar de formarna men har ingen själv. Julklapp kanske? Lossnar kakan bra tycker du? Jag tycke rom silikonformar men tycker ibland att kakorna fastnar precis som i vanliga formar. 99 kronor var billigt förresten! Jag köper nog en själv!!!

    Jag tar alltid choklad istället för kakao, när det går. Jag tar gärna lite rivet apelsinskal i den ljusa smeten - tycker att det går så bra ihop med chokladsmaken! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gu de lossnade helt själv.riktigt bra faktiskt.den är lite av hårdare typ av silikon än de där som blir som gummi.
      a de var riktigt billigt och bra dessutom
      åhhh de ska ja testa nästa gång,älskar allt med apelsin.tack för tipset :D

      Radera
  10. Nu såg jag att detta var en silikonform - jag trodde att det var en sån där tung form i nån slags metall. Då förstår jag priset bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja dem i metall kostar runt 395:- har faktiskt rosen,den är superbra synd bara att de är så dyra

      Radera