16 sep. 2012

Angel Food Cake

Jag vet inte vad ni tycker men den här kakan var allt för syrlig för våra smaklökar.
Enligt amerikanerna så ska man ha nån smörkräm på eller något annat som gärna är sött,dock åt man den bara så och då blev de en sur min.
Så om du gillar syrligt så är detta nog nåt för dig,och om du inte gillar så rekommenderar jag er att bre på nån söt frosting,smörkräm eller nåt liknande.



Ingredienser:
1,5 dl mjöl (= 1,5 dl vetemjöl – 1 msk mjöl + 1 msk maizena)
2,5 dl florsocker
7 st äggvitor
1 nypa salt
1 tsk vinsyra (finns i vanliga mataffärer)
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljextrakt

Gör så här:
1.Blanda och sikta mjöl och florsocker i en skål. Ställ åt sidan.
2.Häll äggvitan i en skål och vispa på låg hastighet. Tillsätt salt och vinsyra medans du vispar. Forsätt vispa tills det bildas mjuka toppar i äggvitan.
3.Fortsätt vispa men öka nu hastigheten och tillsätt sockret. När du får hårda toppar i äggvitan så blandar du i vanilj och mandelarom.
4.Blanda i hälften av mjölblandningen och rör om försiktigt med en slev (rör inte om för mycket). Häll försiktigt ner resten av mjölblandningen och rör försiktigt om igen. Du vill att kakan fortfarande ska vara fluffig.
5.Häll smeten i en 20 cm form och grädda på 175 grader i 40-50 min. Känn med en sticka för att avgöra när den är klar (den ska vara torr).

Receptet hittade jag hos Sockerrus

Kram

3 kommentarer:

  1. Med en söt och god frosting till kan jag tänka mig att det passar bra med den syrliga bottnen.

    SvaraRadera
  2. Oj, aldrig hört talas om kakor med vinsyra!

    SvaraRadera