9 nov. 2011

Lyxig Toscakaka

I går blev det att göra toscakaka,det var evigheter sedan jag åt det.Det är som en vanlig sockerkaka med ett härligt,knäckande mandellager uppe på.Av några av mandelkorgar ja gjorde i går,bröt jag sönder och använde som dekoration på sidan,så kakan blev lite finare.




Ingredienser:
100g smör
2ägg
1 1/2 dl socker
2dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1/2dl vispgrädde
Glasyr:
100g smör
3/4dl socker
2msk ljus sirap
2msk vetemjöl
2msk mjölk
50g mandelspån

Gör så här:
1.Sätt ugnen på175grader.Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant(24cm)i diameter.
2.Smält smöret och låt det svalna.Vispa ägg och socker pösigt.
3.Tillsätt mjölet,bakpulvret,smöret och vispgrädden.Häll smeten i formen.
4.Grädda kakan i nedre delen av ugnen 20-25min.Blanda ingredienserna till glasyren under tiden den är
   och gottar sig i ugnen.Då ska du ta fram en liten kastrull och hälla alla ingredienser i den och värma
   försiktigt under omrörning tills det tjocknat.
5.Bre glasyren på kakan då den varit inne ca 20-25min.Flytta upp kakan till mitten av ugnen och grädda
   ytterligare ca 15minuter.Låt svalna innan du serverar,blir godast då

Kram

8 kommentarer:

  1. Tack för tipset ! jag skickade faktiskt in en bild på pepparkakan Viggo ;)

    SvaraRadera
  2. Åh toscakaka är ju sååå gott =)

    SvaraRadera
  3. Fröken M-det är lugnt,åh så söt
    Amy`s piece of cake-jajamensan
    Hovkonditorn-a man glömmer lätt bort den här kakan,va flera år sen sist jag åt denna
    Milli-absolut

    SvaraRadera
  4. Sv: Nej det var verkligen bageriverksamhet igång här hemma, men sen skulle ju alla få frukost också :)

    Åh, tosca, min mamma är väldans förtjust i det.

    SvaraRadera
  5. Tina-Håller fullständigt med dig.
    Emilia-a men de är ju snällt av dig.a nog uppskattat,tyvärr äter man den inte allt för ofta.

    SvaraRadera