12 okt. 2011

Tävling!Vinn Flame Boy Brännare












Nu med samarbete med  www.vikingsun.se så kör jag igång en tävling.
I potten ligger 3st FLAME BOY.
Vad skulle du vilja baka/tillaga om du ägde en brännare?
För att ditt bidrag ska bli godkänt måste du skriva ner receptet i kommentarfältet,räcker inte bara att skriva
t.ex creme brulé.
De som vinner vill vi ha bild på det ni har bakat/tillagat
tillsammans med sin flame boy.Vill du ha mer information om denna heta brännaren
så klicka här http://www.vikingsun.se


För dig som har en blogg:
Kopiera bilden och skriv ett inlägg på din blogg och berätta om tävlingen.
skriv en kommentar hos mig så jag ser att du tävlar inklusive
inlägget med kommentaren.Du får en extralott om du gillar (Vikingsun)
på facebook.http://www.facebook.com/VikingsunSweden


För dig som inte har en blogg:
Skriv ett inlägg på facebook eller maila till 5 personer,
skicka en kopia till mig på (smulansbakblogg@hotmail.com)
och berätta om tävlingen.Och även kommentera så jag ser att du tävlar.
För en extra lott följ mig via bloglovin.Gäller endast nya!
Glöm inte skriva ner er email adressen för vi kollar upp sedan om ni gillat på
facebook.
Tävlingen avslutas 31 Oktober kl 12.00














Lycka till

32 kommentarer:

  1. Skulle gärna vilja vara med och tävla. Älskar tävlingar och har alltid velat ha en brännare.
    Med denna brännaren skulle jag laga till en creme brulée med smak av citron.

    receptet är:
    4 st ägg gulor
    50 g socker
    2½ dl grädde
    3 tsk vanilj extrakt
    1 msk lemoncurd

    Här kommer länken där vi lagt in tävlingen i våran blogg: http://tartochchokladverkstan.blogspot.com/2011/10/tavling-inne-hos-smulan.html

    Har dessutom gillat Vikingsun på Fb

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Är oerhört glad över att jag kan kommenterar igen på denna blogg :-).

    Glömde lägga till 3msk rörsocker att toppa min creme brulée med :-) .

    /Anna

    SvaraRadera
  3. 1. en mumsig efter rätt som jag såg leila göra en gång var choklad mousse i botten med maräng på toppen som hon andvände en brännare till. oj oj nu börjar jag dregla

    2. http://ikoketmedchanette.blogg.se/2011/october/vinn-hos-simone-31-okt.html

    3. chanette svensson gillar på fb

    ikoketmedchanette@live.com

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vilken underbar tävling! Och så snygga de är! Jag som precis tänkte att jag måste köpa en brännare för att baka Crème Brulée! Receptet jag kommer att testa om jag vinner detta är;

    CREME BRULEE

    Ingredienser

    5 dl vispgrädde
    1 dl mjölk
    5 st äggulor
    1 dl strösocker
    1 st vaniljstång, färsk

    1. Sätt ugnen på 95 grader.
    2. Vispa samman vispgrädde, mjölk, och äggulor.
    3. Dela och skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda dem med lite av strösockret, rör sedan ner allt strösocker i smeten.
    4. Fyll smeten i portionsformar av porslin (cirka 10 cm i diameter) och ställ dem på en plåt.
    5. Grädda i ugnen i cirka 2 timmar tills de stannat. När man skakar på formen ska de inte dallra för mycket i mitten.
    6. Kyl dem till kylskåpskalla (gärna över natten).
    7. Strö över ett tunt lager med strösocker och bränn av sockret med en gasolbrännare eller bränn av sockret i ugnen under grillvärme 250 grader.

    Jag följer dig på Bloglovin, samt gillar Vikingsun på Facebook, mitt namn är Klara Chireh. Jag har ingen blogg men jag har mailat 10 personer! Min email är qlara8@hotmail.com.
    Håller tummarna för en röd brännare nu!! =)

    SvaraRadera
  5. Hej hej har gillat på FB och bloggar om tävlingen här: http://kakmonstren.blogspot.com/2011/10/tavlar-hos-smulans-bakblogg.html
    Jag hade velat testa dessa om jag vann:http://www.howdoesshe.com/mini-lemon-meringue-cupcakes

    SvaraRadera
  6. åh, det är klart jag vill vara med !!

    Jag länkar här:
    http://frokenmela.blogg.se/tavlingssida/2011/october/vinn-en-flameboy-brannare.html

    och gillar på fb - michaela johannesson

    Jag skulle göra en

    ”Kaffe Creme Brulee”

    Gör en kopp starkt pressokaffe av 14 g kaffe och 12 cl vatten. Låt kaffet stå och dra en stund och vispa 5 cl grädde under tiden. Häll kaffet i ett glas och lägg försiktigt grädden ovanpå med hjälp av baksidan på en sked. Strö över 3 tsk rörsocker och bränn av ytan med en brännare så den blir knaprig.

    SvaraRadera
  7. Creme brule som alla våras Leila gör den skulle jag snabbt som attan baka om jag blev ägare till en av dessa grymma Flame Boys!

    Ingredienser

    5 dl vispgrädde
    1 dl mjölk
    5 st äggulor
    1 dl strösocker
    1 st vaniljstång, färsk
    (Lite lakritspulver är också supersmarrigt att ha i, har blivit bjuden på det!)

    Gör så här

    1. Sätt ugnen på 95 grader.

    2. Vispa samman vispgrädde, mjölk, och äggulor.

    3. Dela och skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda dem med lite av strösockret, rör sedan ner allt strösocker i smeten.

    4. Fyll smeten i portionsformar av porslin (cirka 10 cm i diameter) och ställ dem på en plåt.

    5. Grädda i ugnen i cirka 2 timmar tills de stannat. När man skakar på formen ska de inte dallra för mycket i mitten.

    6. Kyl dem till kylskåpskalla (gärna över natten).

    7. Strö över ett tunt lager med strösocker och bränn av sockret med en gasolbrännare eller bränn av sockret i ugnen under grillvärme 250 grader.

    Har också gillat Vikingsn på Facebook!

    Tack för allaa finnna tävlingar!




    http://tjejenochlivet.blogg.se/2011/october/flame-boy.html

    SvaraRadera
  8. Jag är gärna med. Har tipsat: http://bloggtvlingar.blogspot.com/2011/10/vinn-en-flame-boy-brannare-3110.html och gillat på Facebook(Tina Zach) Mail: Tina_z@live.se

    SvaraRadera
  9. Hej hej, är gärna med i tävlingen och har gillat dem på Facebook med namnet Nathalié Teodorson.

    Jag är utbildad konditor och bagare, men har inte bakat något roligt sen jag gick i gymnasiet i stort sett och det är några år sen.. Men det skulle vara så himla roligt att få överraska sambon på vår kommande förlovningsdag. Skulle i så fall göra något med maräng och sen bränna lite på den för en snygg effekt. Kanske kan få upp bakeriet igen!

    Har tipsat om tävlingen här: http://yarp.blogg.se/jagtavlar/2011/october/tavlar-hos-smulan-3110.html

    Håller tummarna, detta skulle vara den ultimata 25års-presenten för mig i år och syrran skulle nog vilja låna den en hel del också, hehe.

    Kram Nathalié
    n.teodorson@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Ohhh ja! Helt underbart! Detta vill jag inte missa! Jag behover verkligen en ny!!!!!!!!!!

    En a v mina favoriter ;e Flamberad pannbiff! Super gott!!!

    Ingredienser

    4 tjocka bitar oxfilé helst mittbitar à ca 170 g
    4 msk hel svartpeppar
    100 g färsk champinjoner
    1/2 gul lök
    2 msk smör
    4 dl vispgrädde
    1/2 dl konc. kalvfond på flaska
    1 tsk krossad rosépeppar

    Gör så här

    Lägg pepparkornen i några dl vatten. Koka upp. Häll av vattnet. Upprepa processen 3-4 gånger, så får pepparn en mildare smak.

    Torka pepparkornen och grovkrossa dem i mortel e d Ta undan 1-2 msk peppar till såsen.

    Rulla köttskivorna i den grovkrossade pepparn. Det är alltså kanterna och inte snittytan som ska täckas med peppar.

    Skiva champinjonerna, skala och finhacka löken.

    Bryn köttbitarna ca 2 minuter per sida i smör. Ta upp köttet och lägg det åt sidan.

    Fräs champinjoner, lök och 1 msk svartpeppar tills löken blir glansig.

    Lägg på köttbitarna. Häll över konjaken och tänd på. Låt lågorna brinna ut. Ta upp köttbitarna och varmhåll dem.

    Tillsätt grädden och kalvfonden. Koka ihop till en simmig sås. Den som önskar kan också reda med lite maizena.

    Lägg upp köttbitarna på varma tallrikar. Häll över sås och servera med potatisgratäng samt gärna en fräsch tomatsallad med lite finhackad lök och en lätt vinägerdressing.

    Jag har tipsat pa min blogg:
    http://barbados.blogg.se/2011/october/31-oktober-flame-boy.html

    SvaraRadera
  11. Jag har gillat pa FB med namnet Barbados jenn!

    SvaraRadera
  12. Jag är med, har länge tänkt köpa en brännare. Här är min blogg där jag tipsar om din tävling.

    http://widasbakverk.blogspot.com/2011/10/tavla-pa-smulans-bakblogg.html

    Ingredienser

    1.75 liter mjuk vaniljglass (1.5-2liter)
    0.75 liter mjuk hallonsorbet
    Hallonmaräng
    3 st äggvitor från ekologiska ägg
    Saft av ½ citron
    3.25 dl strösocker
    200 g färska hallon

    Gör så här

    1. Låt sorben mjukna i kylen 20-30 minuter. Packa hårt i en liten (fryst) metallskål. Frys till hård.
    2. Låt vaniljglassen mjukna i kylen 20-30 minuter. Vaniljglass. Klä botten och kanter i en större (fryst) metallskål med vaniljglass så att det formas en grop.
    3. Spola utsidan av den lilla skålen snabbt med hett vatten och lägg hallonsorben i gropen i den stora skålen med vaniljglass. Täck över med vaniljglass. Frys igen till hård.
    4. Skölj utsidan av bunken snabbt med hett vatten och tryck ut glassbomben. Frys på igen så att ytan fryser till.
    5. Gör marängen
    6. Hallonmaräng: Vispa äggvita, citronsaft och 1 dl strösocker till en maräng i en rostfri bunke.
    7. Tillsätt ytterligare 1 dl strösocker.
    8. Rör sönder hallonen med resterande strösocker och vänd ned i äggviteskummet i omgångar. Vispa till ett fast skum.
    9. Spritsa eller bred marängen över glassbomben och bränn av ytan med en gasolbrännare.

    SvaraRadera
  13. Å här kommer receptet :). Blir en Glace Au Four, det går ju alltid hem ;)
    200 g frysta hallon
    3 äggvitor
    2 msk mandelspån
    1 dl strösocker
    500 g vaniljglass
    2 paket färdig tårtbotten (gärna choklad!)

    Halvtina hallonen. Vispa vitorna till hårt skum i en ren och torr bunke. Tillsätt sockret och fortsätt vispa tills marängsmeten är fast och toppig, ca 1 min. Lägg hallonen på tårtbottnarna. Skär glassen i 4 delar. Skär sedan varje del i 3 jämntjocka skivor och lägg dem genast på hallonen. Bred på marängsmeten runtom så att glass och hallon täcks väl, även sidorna. Bred ut marängsmeten i ett jämnt lager. Strö över mandelspån. Bränn ytan tills den blir fint gyllenbrun.

    Kram nathalié
    n.teodorson@gmail.com

    (Och jo, klart du kan bli konditor! Det finns kurser på Komvux :)

    SvaraRadera
  14. Jag är givetvis med och tävlar! :)
    Den stora drömmen är att bli konditor och jag funderar på att söka in till utbildningen lagom tills bebisen i magen är nåt år eller två :)
    Tills dess "klarar jag mig själv" så att säga.

    En brännare har jag varit nyfiken på länge nu så detta skulle verkligen vara kul - och givetvis delger jag er bilder på mina verk!

    Det första jag skulle testa att göra vore creme catalana!
    5 dl standardmjölk
    4 äggulor
    2 msk maizena
    3/4 dl socker
    skal av en halv citron
    En halv liten kanelstång

    Blanda maizena och 5 msk socker. Tillsätt äggulorna och vispa så det blir pösigt.
    Skala citronen så att skalet bildar remsor. Häll sen mjölk, citronskal och kanelstången i en kastrull och hetta långsamt upp blandningen. Sila bort kanelstång och citronskal, och låt svalna något. Rör i mjölk- och äggblandningen försiktigt och sjud i kastrull tills den blir krämig. Fördela i fyra skålar. Ställ kallt i 12 timmar. Innan servering bränner man ytan lite försiktigt för att karamellisera sockret och ge desserten en knäckig yta.

    Länkar: http://nilssonpettersson.blogg.se/tavlar/2011/october/smulans-bakblogg.html

    Gillar på fb (Annika Nilsson Pettersson)

    Kram Annika
    familjenpettersson@hotmail.se

    SvaraRadera
  15. Hej hej
    Jag skulle helt klart göra en citronmarängpaj med italienskt marängtäcke. Om du vill veta varför så står det i min blogg: http://cupcaketrainee.blogspot.com/2011/10/competition.html

    Receptet är rätt långt och står i ovan länkade blogginlägg. Jag hoppas det räcker, annars så kopierar jag över det här?

    MVH
    Pet
    tweetymad@gmail.com

    SvaraRadera
  16. Hej!!

    Om jag vann så skulle jag göra detta receptet på Blåbärs cheesecake som jag hittat på Lolos matblogg: http://lolosmatblogg.blogspot.com/2011/07/blabarscheesecake.html

    Låter helt underbart gott! Önskar mig verkligen en Flame Boy!!

    Här är mitt blogginlägg: http://fashionfetish.blogg.se/2011/october/tavla-om-en-flame-boy.html

    Hoppas på jättetur! PS. Har gillat vikingsun på FB!
    Mvh//Malin
    grodmalin@gmail.com

    SvaraRadera
  17. Hejsan!
    Jag vill jätte gärna vara med i tävlingen för då skulle jag göra:

    Passionsfruktcurd med marängtopp
    För 6 portioner behövs:
    12 st passionsfrukter
    1 dl strösocker
    100 gram smör
    2 ägg
    2 passionsfrukter till garnering
    Maräng:
    3 äggvitor
    2 dl strösocker
    3 droppar färskpressad citronsaft
    Gör så här:
    1. Dela passionsfrukterna mitt itu och gröp ut fruktköttet i en kastrull. Ge det ett snabbt uppkok. Sila av kärnorna.
    2. Koka upp saften igen tillsammans med hälften av sockret och smöret.
    3. Blanda resterande socker med äggen och tillsätt äggvispet i uppkoket. Rör ordentligt tills du märker att det börjar koka. Ta av från plattan och sila genom en tät sil. Fyll i 6 portionsglas. Låt svalna.
    4. Garnera med lite passionsfrukt i varje glas. Blanda äggvita, socker och citronsaft i en mikrosäker bunke. Värm smeten till ca 50 grader i mikro (drygt fingervarmt)
    5. Vispa sedan marängen tills den är rumstempererad (för att den ska sätta sig och bli tjockare). Spritsa eller klicka den ovanpå curden och bränn av med en brännare.

    Jag har skrivit tävlingen på min blogg:
    http://helenasmatresa.blogspot.com/2011/10/hejsan-jag-ar-med-och-tavlar-om-den.html
    och gillat Vikingsun på facebook som extra har jag också tipsat 5 vänner om tävlingen och din blogg.:)

    MVH Helena
    h_N_94@hotmail.com

    SvaraRadera
  18. Jag är helt klart med och denna skulle jag vilja prova nu framåt jul:

    Karamelliserad saffransgröt:

    1 paket färdigkokt risgrynsgröt, 750 g
    1 paket saffran, 0,5 g
    4 msk strösocker
    1/2 vaniljstång
    1 dl ströråsocker
    1 dl skållade, skalade mandlar
    Salt

    Blanda kall gröt, saffran, strösocker och urskrapade vaniljfrön. Lägg gröten i 10 portionsformar. Strö över råsocker och karamellisera med en liten brännare. Rosta mandlarna i en torr och varm stekpanna. Vänd dem i salt. Grovhacka mandlarna.

    Garnera saffransgröten med mandlarna

    Har tipsat http://annastipsblogg.blogspot.com/2011/10/flame-boy.html

    SvaraRadera
  19. Jag är på :) Om jag hade en brännare så skulle jag vilja testa det här receptet:

    6 dl vispgrädde
    1 st vaniljstång
    8 st äggulor
    3 msk strösocker
    6 msk råströsocker

    1. Ställ en 20 cm stor rund form i frysen i minst 20 minuter. Fyll halva vasken med kallt vatten. Det här är bara en försiktighetsåtgärd om krämen ser ut att skära sig, i så fall ställer du snabbt ner kastrullen i det kalla vattnet och vispar krämen. Jag säger inte att den kommer att skära sig – med så många äggulor i den mäktiga krämen tjocknar den snabbt och lätt – men för mig känns det alltid bättre om jag har hällt upp vatten.

    2. Häll grädde och vaniljstång i en kastrull och låt det nå kokpunkten, men det får inte koka. Vispa äggulor och strösocker i en skål och rör ner vaniljgrädden under omrörning, med vaniljstången kvar. Skölj ur kastrullen och torka den och häll smeten i den. Sjud på medelvärme (eller lägre, om du är ängslig av dig) tills krämen tjocknar, det tar ungefär 10 minuter. Det här ska bli en god och fluffig kräm så sluta inte när den fortfarande har rinnig konsistens. Kom ihåg att du har en hel vask full med vatten att ställa kastrullen i om den ser ut att skära sig. När krämen är tillräckligt tjock tar du ur vaniljstången, tar formen ur frysen och häller krämen i den iskalla formen. Låt krämen svalna och ställ den sedan i kylskåpet så att den blir helt kall. Strö på råströsocker, sked för sked, och bränn sockret med en blåslampa tills det har bildats ett sköldpaddsfärgat skal som täcker krämen.

    3. Ställ tillbaka formen i kylskåpet om du vill, men ta ut den minst 20 minuter innan den ska serveras. Då ställer du den på bordet och med hjälp av en sked och okontrollerad glupskhet knäcker du skalet och dyker ner i den sammetslena vaniljprickiga krämen under. Slut på pratet: ät.

    ------------------------------------------------

    Här hittar du inlägget;
    http://herecomessugar.wordpress.com/2011/10/13/tavlingsdags-hos-smulan/

    SvaraRadera
  20. Okej, då lägger jag upp mitt favvo-recept: Dumle Brulé! :)
    Tyvärr har jag ingen brännare men min syster har, så jag tjatar jämt om denna när vi ska äta hos henne. :)

    6 port
    3 dl vispgrädde
    1 dl mjölk
    15 dumlekolor
    1 tsk vaniljsocker
    4 äggulor

    Garnering: strösocker

    Gör så här: Koka upp 1 liter (eller mer) vatten. Ta fram 6 portionsskålar och en form med höga kanter att ställa dom i. Koka upp grädde, mjölk, kolor och vaniljsockret under vispning. Rör tills kolorna löst sig. Dra av från plattan och ha ner gulorna under kraftig vispning. Häll smeten i de 6 formarna. Häll i de kokande vattnet i den stora formen. De ska gå upp till halvvägs på de små formarna. Grädda i mitten av ugnen i 1 timme. Låt formarna stå kallt tills servering. Strö på sockret och bränn av med hjälp av ugnen eller med en liten gasolbrännare tills sockret har karamelliserats. Servera med färska bär.

    SvaraRadera
  21. Jag är med och har tipsat: http://mammamuh.blogg.se/tavla/2011/october/flameboy.html


    Jag skulle göra pannacotta och bränna råsocker på den !

    5 dl vispgrädde
    1 tsk vaniljsocker
    0,5 dl strösocker
    3 st gelatinblad

    Garnering:
    råsocker


    Lägg gelatinbladen i blöt.
    Koka upp grödde, socker och vaniljsocker.
    Rör om och låt puttra 1-2 minuter.
    Ta av kastrullen från plattan och lägg i gelatinbladen och rör om så att de löser sig.

    Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 2 timmar.

    Strö råsocker över och karamelisera - lägg gärna på några bär. Servera

    carola(at)officefixarna.com

    SvaraRadera
  22. Jag skulle bjuda på min favoritdessert Creme Brülé och här är receptet. Tillsammans med rårörda hallon, mumma!!!

    1 vaniljstång
    4 dl vispgrädde
    1 dl mjölk
    1 dl strösocker
    6 äggulor
    2 msk råsocker eller strösocker

    min länk: http://cakeocupcakemani.blogspot.com/2011/10/tavling_17.html

    SvaraRadera
  23. koka upp vaniljstång med grädde och mjölk. Rör ihop äggulor och socker och häll över gräddmjölken. Häll i formar och baka av i 90 grader tills de stannat....

    SvaraRadera
  24. Jag vill oxå vinna så jag kan tillaga Per Morbergs Crème Caramel.... här kommer länken om någon me blir sugen ;))

    http://www.recept.nu/1.279508/per_morberg/efterratter_godis/agg_mejeri/per_morbergs_creme_caramel

    har mailat dig å 5 vänner

    /Linzan
    erikssonlinn@hotmail.com

    SvaraRadera
  25. Hej! Jag är gärna med.
    Jag skulle vilja baka djävulstårta med ängelkräm och använda brännaren på det för att få lite extra färg och eventuell extra smak.

    Djävulstårtan:
    4,5 dl vetemjöl
    3,75 dl socker
    1 tesked salt
    1,5 dl mjölk
    1 tesked bakpulver
    1 ägg och 2 ägggulor
    1,25 dl kakao
    100 gr margarin
    1 tesked vaniljessens

    Baka i två formar vid 175°c

    Ängelkräm:
    2,5 dl socker
    ca 1 dl vatten
    2 äggvitor

    Koka vatten och socker tills det blir sirap. Vispa äggvitorna hårt och häll sirapen s-a-k-t-a i äggvitorna och fortsätt vispa. Vispa tills smeten är kall.

    Lägg ihop tårtbottnarna med rabarbersylt (eller annan sylt) och kräm emellan. Ha sen kräm utanpå också och gör lite "wild-n´-crazy" toppar här o där.

    Ta fram brännaren och färga lite topparna.

    NJUUUUT tillsammans med vispad grädde.

    SvaraRadera
  26. Har också gillat Vikingsun på Facebook ;)

    SvaraRadera
  27. Jag hade gärna varit med och tävlar. Hade blivit en fin julklapp till min bror som är kock (och faktiskt inte har någon sån här). Men jag är kass på att laga mat och baka (han tog alla de generna) så jag får nöja mig med att tipsat om tävlingen här

    http://molnboanna.blogg.se/2011/october/flameboy-3110.html

    SvaraRadera
  28. Jag är med :)

    Om jag vann så skulle jag gjort italiensk maräng och använt det som topping på kladdiga chokladmuffins.
    Här är receptet på marängen:

    2 st äggvitor
    1 msk strösocker, + 2 dl strösocker
    0,5 dl vatten

    1. Vispa äggvitorna till hårt skum med 1 msk strösocker.
    2. Koka vatten och 1 dl socker till 122°.
    3. Häll ner den varma sockerlagen i en tunn stråle över äggvitorna. Vispa hela tiden med elvisp tills marängen blir kall och glansig.
    4. Klicka eller spritsa marängen på muffinsen. Bränn av marängen med brännare så att den blir fint gyllenbrun.


    och här på muffinsen:


    100 g smör eller margarin
    2 ägg
    2,5 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    5 msk kakao
    2 dl vetemjöl

    - Sätt ugnen på 225 grader
    - Smält matfettet i en kastrull och låt den svalna lite.
    - Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och kakao i en djuptallrik eller liten skål.
    - Häll ner mjölblandningen i ägg och sockret. Vänd till sist ner matfettet.
    - Ställ cirka 15 muffinsformarna på en plåt. Fyll dem till 3/4 med smet.
    - Grädda muffisen i cirka 8 minuter långt ner i ugnen
    - Låt dina Kladdiga chokladmuffins svalna i formarna.
    - Garnera med lite florsocker precis innan du ska servera dem.


    Jag har gillat på facebook - Johanna Ursjö
    och här har jag tipsat om tävlingen:

    http://johannascompetitiones.blogg.se/2011/october/tavling-hos-smulans-bakblogg-1.html

    johanna.ursjo@live.com

    SvaraRadera
  29. Jag är gärna med!
    Jag skulle vilja testa denna creme brulee:
    6 portioner :
    6 st äggulor
    2 dl vispgrädde
    3 dl mjölk
    80 g strösocker
    1 st vaniljstång
    Till karamellisering :
    2 msk farinsocker
    2 msk strösocker
    Gör så här:
    Sätt ugnen på 180 grader.
    Dela vaniljstången och skrapa ur den med lite av strösockret ner i en kastrull. Låt även vaniljstången följa med ner.
    Tillsätt grädden och mjölken och värm upp.
    Blanda äggulor och resten av sockret i en bunke. Vispa lätt.
    Häll sen över gräddblandningen och fortsätt att vispa tills allt blandat sig.
    Smöra 6 små formar.
    Ta bort vaniljstången och häll upp blandningen i formarna.
    Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna.
    Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills de har stelnat.
    Ta ut formarna och låt dem kallna.
    Sätt ugnen på 250 grader grillvärme.
    Strö farinsocker och strösocker över formarna.
    Gratinera formarna tills de får en gyllenbrun knäckig yta, cirka 10 minuter.
    Låt formarna helst svalna något innan desserten serveras!
    (Har du en gasolbrännare eller varmluftspistol hemma så kan du med fördel bränna av sockret med dessa!)

    Har länkat.
    http://care69.blogspot.com/2011/10/31-okt-vinn-flame-boy-brannare.html

    FB: C Care Regn

    care69(at)live.se

    SvaraRadera
  30. Hej Simone!
    Jag vill gärna vara med och tävla =)
    http://sockertussen.blogspot.com/2011/10/jag-tavling.html

    Jag har gillat på facebook, tipotan(at)hotmail(dot)com

    och här är mitt recept på en CHOKLAD BRULÉ =)

    4 port
    BRULÈ
    4 äggulou
    50g strösocker
    1 dl mjölk
    1½ dl grädde
    100g hackad mörk choklad
    TÄCKE
    Strösocker

    Värm ugnen till 100 grader.
    Blanda äggulorna och 40 g av sockret i en stor skål, vispa tills blandningen blir fluffig och ljus.
    Värm mjölk, grädde och resten av sockret tills blandningen sjuder. Tillsätt den hackade chokladen och rör tills blandningen är slät och smidig. Blanda försiktigt choklad blandningen i äggulor och socker blandning. Häll smeten i portingsformar och grädda i ca 25 minuter. Ställ i kylskåp i 1 timme.

    Strö sockret i ett jämt lager på brulén, bränn med FLAME BOY ;)

    SvaraRadera
  31. Crème brûlée med passionsfrukt

    4 portioner

    3 dl grädde
    1/2 dl passionsfruktspuré (ca 2 passionsfrukter)
    1/2 dl mjölk
    5 msk socker
    1 vaniljstång
    4 stora äggulor

    2 msk socker (till karamelliseringen)

    Frukt eller bär till servering

    GÖR SÅ HÄR:
    Värm ugnen till 150 grader och sätt in en form med hett vatten i ugnen. Vattnet ska nå ca halvvägs upp på de formar du tänkt använda.

    Gröp ur passionfrukterna och mixa fruktköttet lätt. Passera genom en sil så att kärnorna försvinner.

    Skåra vaniljstången och lägg i en kastrull tillsammans med grädde, passionsfruktspuré, mjölk och socker. Låt blandningen koka upp och dra sedan kastrullen från värmen.

    Lägg äggulorna i en skål och vispa ner ett par matskedar av den varma gräddblandningen. Vispa ner resterande gräddblandning och fiska upp vaniljstången.

    Fördela smeten i fyra små formar och grädda i vattenbad ca 1 timma. Ta ut formarna och låt kallna helt i kylen. De kan gärna göras klart dagen innan.

    Strax innan serveringen strös 1/2 msk socker ovanpå varje brûlée och ytan karamelliseras med *trumvirvel* Flame boy brännaren!

    Blogginlägg: http://eelliinna.blogg.se/2011/october/flame-boy-brannare.html

    SvaraRadera
  32. Världens godaste dessert! Min svärmor bjöd på den för drygt ett år sedan och sen dess har jag denna som stående dessert hos oss - och alla älskar den!

    CREME BRULEE MED STJÄRNANIS OCH APRIKOSER:

    Ingredienser

    1 dl vatten
    3/4 dl strösocker
    1 msk brännvin
    6-9 torkade aprikoser
    Brûlée:
    1 1/2 dl vispgrädde
    1 dl standardmjölk
    2 msk strösocker
    1 stjärnanis
    3 äggulor
    2 tsk råsocker
    Gör så här

    1. Koka upp sockret. Tillsätt brännvinet, lägg i aprikoserna och låt dem koka ca 3 minuter. Låt aprikoserna dra i lagen i några timmar, gärna över natten.
    2. Blanda vispgrädde, mjölk, socker och stjärnanis i en kastrull. Koka upp och dra kastrullen från värmen. Låt dra 15 minuter. Ta upp stjärnanisen. Vispa äggulorna och häll gräddmjölken över äggen under kraftig vispning.
    3. Sätt ugnen på 125°. Lägg väl avrunna strimlade aprikoser i botten på 4 låga, vida portionsformar. Häll på brûléesmeten. Grädda i vattenbad i ugnen i ca 1 timme. Låt svalna helt. Sätt ugnen på 275° och “grill”. Strö över råsockret och sätt in formarna i ugnen någon minut till sockret smält.

    Har bifogat mitt tävlingsbidrag. Min epost: louise @ brinks.se

    SvaraRadera