24 sep. 2011

Rödbetskaka med vallmofrö

Jag fick hem tidningen Baka för nån vecka sedan,och så klart kan jag inte låta bli utan kollar i den direkt.Jag fastnade för mycket men kom på att på bageri mässan blev det snack om grönsaker.
Och de fanns redan i tidningen,då hade de rätt ändå.
Kan ni tänka er att testa grönsaker i bakningen,det verkar bli den nya trenden eller de kanske blir en diss.Men spännande är det.
Smaken då?Jo det smakade mycket godare än jag trodde,maken gillade lite mer än jag,men då älskar
han också rödbetor och kan äta dem råa också.
Detta recept hittade ja i baka tidningen.Dock följde jag inte till pricka.






Ingredienser:
2 rödbetor
1citron
2ägg
2 1/2dl socker
1 dl blå vallmofrön
1 1/2dl rapsolja
3dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1msk kanel
1tsk vaniljsocker
Glasyr:
200g philidelphiaost naturell
1tsk vaniljsocker
3dl florsocker
50g rumsvarm smör

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 175grader.Smörj och bröa en bakform.Skala och finriv rödbetorna.Skrubba citronen
i hett vatten och riv skalet.Pressa ur saften.
2.Vispa ägg och socker pösigt och rör ner rödbetor,citronskal,saften och olja.Blanda de torra
ingredienserna och rör ner dem.Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i
cirka 50minuter.
3.Låt kakan svalna och stjälp upp den.Rör ihop glasyren.Sikta florsockret så det inte blir
klumpar.Bred över kakan.Jag dekorerade med oetkers sugarpaste ros och blad.På sidan så la jag
marmorerade chokladbitar.
Tips:Strö på vallmofrö på toppen av kakan
Tårtbrickan kommer frånhttp://www.siluett.se//
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar