12 aug. 2011

Så här gör du ditt egna ätbara lim

För länge sedan hade jag beställt CMC,hade tänkt och göra mitt egna lim.Men hade totalt glömt bort att jag hade de hemma,och sen blev det en sväng till tårtdecor hemsida.Där stod receptet på hur man gör sitt egna ätbara lim.Carola på mycakes gjorde mig påmind.
Det är superenkelt och mycket billigare än att köpa färdiggjort.Du behöver bara vatten och cmc.



Ingredienser:
1krm CMC
2msk vatten

Gör så här:
1.Koka upp först vatten och låt det svalna helt.Häll 2 msk avsvalnat vatten i en liten skål och
tillsätt 1krm cmc pulver.Vispa med en handvisp så pulvret fördelas i vattnet.Sedan ser du
klumpar överallt i vattnet,inget och oroa sig för.De försvinner då de får stå i kylskåpet.
2.Häll över limmet i en liten rengjord torr burk.tips är att spara sina gamla burkar och
återanvända dem.
3.In i kylskåpet ett par tim,helst över natten och sedan ta ut då du ska använda det.

Lycka till

5 kommentarer:

  1. Måste verkligen testa att göra eget lim, får ta och köpa cmc när jag är på tårtdecor nästa gång

    SvaraRadera
  2. Cupcakesfluffan-a det tycker jag.Man tjänar på det i längden och det var verkligen så lätt att alla klarar av det.

    SvaraRadera
  3. Tack:)
    Jag har använt tyll nr 18 om det är Wiltons, och nr 81 om det är Parpen.

    SvaraRadera
  4. Smart! Jag har ju tom CMC hemma, men har aldrig tänkt på att man kan göra ätbart lim med det...

    SvaraRadera
  5. Maria-a visst är det bra.Nu har du ingen ursäkt att inte börja göra ditt egna lim.Lycka till

    SvaraRadera