10 juli 2011

Vinbärskaka

Nu har jag gjort väldigt mycket som innehåller bär från det vilda.Nu blev det en röda vinbärs kaka.Det hittade jag hos www.cupcupcake.blogg se,där jag såg receptet och bara av att hon gav detta recept en 10/10 och alla fina kommentarer så vart de direkt in i köket.
Detta var för enkelt,och väldigt minimalt med disk,det gillar jag.Hatar att diska :D,gör inte ni?Den här kakan hade ett krispigt täcke,mjuka bär och saftig kaka.Riktigt somrig kaka som lätt kan avnjutas bara så eller varför inte med glass,grädde eller vaniljsås.Mums
Här får ni receptet så nu är det bara ut och plocka dig några nävar vinbär.


Ingredienser:
75g smör
3ägg
2dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 1/2dl vetemjöl
1 1/2 dl röda vinbär(färska el frysta)
3/4dl kokos

Gör så här:
1.Smörj en rund form med löstagbar kant,ca 22cm i diameter och bröa den med kokosflingor.Jag
valde en avlång form,det går t.om att ta en pajform.
2.Smält smöret i en kastrull.Ta av kastrullen från plattan och tillsätt ägg,socker,vaniljsocker
och vetemjöl.Rör om till en jämn smet.
3.Häll smeten i formen.Strö över vinbären.Strö över lite socker annars blir det för surt.
Jag strödde på lite pärlsocker också,för jag vill hellre ha sött än surt.
4.Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200grader,i 25-30min.Jag hade mer 30min.Den ska ha lite
gyllenbrun färg.
5.Låt kakan svalna en stund innan den lossas från formen.Låt den sedan svalna ytterligare
under bakduk.

3 kommentarer:

  1. Kanske skulle ta och se om det finns vinbär hos sambons pappa :-), låter som en god kaka

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt toppenrecept - superenkel & supergod! ;)

    SvaraRadera