14 mars 2011

Rulltårta på mitt vis




Att göra rulltårta går så snabbt,och det som är så bra är att man kan variera och fylla med nästan vad som helst.Jag fyllde min rulltårta med rårörda hallon & grädde. Riktigt gott blev det,enligt grannen och familjen som jag bjöd dessa till.

Ingredienser:
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
2 msk mjölk
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
lite mandelspån

Fyllning:
200g hallon
2-3 msk marsanpulver
2 dl grädde

Gör så här:
1.Sätt ugnen på 250grader.Vispa ägg & strösocker vitt och pösigt.
2.Tillsätt mjölk.Blanda vetemjöl med bakpulver och vänd ner det i äggsmeten.
3.Bred ut smeten jämnt och tunt på en plåt med bakplåtspapper.Strö över mandelspån
och grädda i mitten av ugnen i cirka 5minuter.
4.Sockra ett bakplåtspapper och stjälp tårtbottnen upp och ned.Lossa försiktigt
bakplåtspappret från tårtbottnen.
5.Fyll tårtan med fyllning.Detta la jag i min rulltårta
6.Fyllning:Lägg hallonen med 1/5 dl vatten och låt koka tills de blir mjuka,tillsätt
sedan marsanpulver och rör om.De ska bli tjockt smet.
7.Vispa grädden med lite strösocker.Sedan är det bara att smeta ut fyllningen,först
med de rårörda hallonen och sedan bre på grädde.Jag valde att göra hälften med
grädde och hälften bara med hallon.

1 kommentar:

  1. Hej
    vad mycket gott bröd du bakar, ska testa fler av dina recept. Jag älskar att prova nya recept.
    MVH Kicki.

    SvaraRadera