1 mars 2011

Bounty Kakor





De som älskar bounty lär älska dessa kakor.Mums,man blir sugen bara man ser dem,och när man biter på kakan så finns det smält choklad och en halv bounty bit.
Vem kan säga nej till dessa...jätte svårt för mig,då jag är galen i bounty,det är så gott med kokos och choklad.Och nu snackar vi dessutom äkta kokosnöt som jag rivit över denna underbara kaka.
Här får ni receptet(manuelas från passion4baking.

Ingredienser:
300g vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
170g smör
150g farinsocker
100g socker
2 ägg
1.5tsk vaniljpulver V-sell http://www.vsell.se///
2-3bounty choklad

Garnering:
50g mörk choklad
50g färsk kokosnöt grovriven

Gör så här:
1.Blanda vetemjöl med bakpulver och salt i en skål.
2.Tillsätt vaniljpulver.Blanda ihop allt och lägg åt sidan.
3.Tillsätt smör,socker,farinsocker i en annan skål.Blanda väl,tillsätt två ägg.
Blanda ytterligare.
4.Häll i mjölblandningen och rör om.Lägg degen i en mindre skål med plastfolie över
och ställ in i kylskåpet i 30minuter.
5.Lägg in bounty choklad in i frysen ca 30minuter.Sedan skär du 1 bounty i 9bitar.
6.Efter 30min i kylen så ta ut degen och ta en stor sked och tryck degen platt.
7.Lägg bountychokladen i mitten och vik sidorna över chokladen.Forma sedan till
en boll.Lägg bollarna på bakplåtspapper och tryck lite på dem,lägg kakorna lite
åtskilda.In i ugnen på 180grader i ca 12min.
8.Sedan smälter du chokladen i mikron och river den färska kokosnöten.
9.Häll över den smälta chokladen och sedan strö på den färska rivna kokosen över
och sedan är det bara att ta en tugga och njut.Jag använde min nya decopen till att
hälla över chokladen.Väldigt smidigt.

3 kommentarer:

  1. Åh dom lät riktigt smaskiga! Finns det nåt alternativ till vaniljpulvret? Kan man lika gärna använda vaniljsocker?

    SvaraRadera
  2. Du kan använda Vaniljextrakt,vaniljstång,då vaniljpulver är mald vaniljstång.Vaniljsocker är inget bra alternativt till detta då det inte kommer smaka så mycket.

    SvaraRadera