25 jan. 2011

Semla Tårta




Den 16/2 är det Fetisdagen,men jag vet att det är många av er därute som redan smakat på en semla eller kanske mer än bara en.Såg en reklamaffisch att Semlan är vår godaste bakverk.Jag håller definitivt inte med.Vad tycker ni?
De här receptet jag följde blev 2 lagom stora tårtor.
Här får ni receptet

Ingredienser:
25g jäst för söta degar
3dl mjölk
1 dl socker
100g smör
1/2tsk salt
2 tsk stött kardemumma
ca 9dl vetemjöl special

(Fyllning till 2 tårtor)
200g mandelmassa
5dl grädde
2msk socker

Gör så här:
1.Smält smöret och tillsätt mjölken.Värm till 37grader.
2.Smula i jästen i en bunke och tillsätt kardemumma och salt.
3.Lös jästen med vätskan.Rör ner socker.Tillsätt mjölet under knådning.se upp så
du inte får för mycket mjöl.Arbeta till en smidig deg.
4.Knåda i ca 10min med degblandare.Låt degen jäsa till dubbelstorlek i bunken ca
30minuter.
5.Ta upp degen på bakbord och dela i två bitar.Rulla till bullar och låt ligga i
fem minuter.Forma sedan till runda bollar.Sätt på plåt med bakplåtspapper.
6.Låt nu bollarna jäsa till dubbel storlek,ca 50-60minuter.
7.Grädda bollarna i nedre delen av ugnen i 180-200grader i cirka 15minuter.
Låt svalna på galler.
8.När de svalnat helt,skär av ett lock på varje bulle.Gröp ur något med en gaffel.
Ta och spara brödsmulorna och blanda med mandelmassan och 1/2dl grädde.Rör massan
slät.Jag tog t.om en halv dl mjölk,då blev det bra.så man får prova sig fram.
9.Klicka ut mandelfyllningen jämnt i tårtan.
10.Vispa grädden och socker så fast du vill ha de.Vill du lyxa till de,så kan du
spritsa ut grädden med en stor stjärntyll.Sätt sedan på locket och pudra med
florsocker.Gör de innan servering,annars tendens att bli blöt.

1 kommentar:

  1. Härligt! Jag gillar semlor men har inte hunnit äta någon än i år.

    SvaraRadera