16 jan. 2011

Mango semifreddo



Åh vad jag längtar till våren,det värsta jag vet är vinter.Om det är minusgrader så blir jag ändå sugen på glass.Då man inte har en glassmaskin kan man ändå njuta av det goda.Det här receptet är av Leila Lindholm,och den vart suverän god.Skriker sommar av den här semifreddo kan jag lova,väldigt tropiskt.Fattas bara en strand.
Och ni som gillar mango lär älska det här,bli inte avskräckt att ingrediensen är barnpure*LER*,sött och gott.Mums
Här kommer receptet

4 st ekologiska ägg
1 dl strösocker
2 burkar mangopuré (2 dl)
1 st lime, skalet(jag använde ej limeskal alls)
2 dl vispgrädde
2 dl tjock grekisk yoghurt 10 %

Gör så här

1. Separera äggulorna från vitorna (utan att det kommer någon äggula i vitorna).
2. Vispa gulorna med hälften av strösockret vitt och poröst i en bunke.
3. Rör i mangopuré och skal av 1 limefrukt i äggulorna.
4. Vispa grädden fluffig och vänd ihop den med yoghurt.
5. Vänd sedan ihop detta med mangosmeten.
6. Vispa äggvitorna med resterande strösocker till ett hårt vitt skum i en torr och
ren bunke.
7. Vänd försiktigt ner skummet i mangosmeten.
8. Häll glassmeten i en ugnsform, skål eller plastlåda.
9. Frys den i 3–4 timmar så att den är ”halvfryst”. Den ska vara mjuk i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar