17 jan. 2011

Chokladrutor med körsbärsfyllning



Det här receptet är riktigt gott och definitivt något jag kommer göra igen.Min son fyller år i april så snart måste jag planera hans 2års kalas.Detta kommer nog jag göra.
Tycker dessa är perfekta till ett prinsess kalas eller varför inte nu till alla hjärtans som börjar närma sig.Så nu delar jag med mig detta så ni har god tid på er att köpa det som behövs,och sen räcker de med att göra dessa 2dagar innan så slipper ni stressa.Dessa tar lång tid att göra,men de kommer bli värt det.
Här får ni receptet

1.25 dl vetemjöl
2.5msk kakao
2.5msk strösocker
60g+30g+12.5g osaltat smör
0.5 tsk vaniljsocker
100g kanderade körsbär,finhackade
0.75dl florsocker
1.75 dl kokosflingor
0.75g kondenserad sötad mjölk
25g smält kokosfett
75g smält mörk choklad

Gör så här:
1.Värm ugnen till 175grader.Smörj en låg fyrkantig bakform 18x27cm lätt.Täck bottnen
med bakplåtspapper,och låt papperet hänga ner över långsidorna.
2.Sikta mjöl,kakao och strösocker i en skål.Tillsätt vaniljsocker och 60g smör och
blanda till en deg.Lägg degen på en mjölad yta.Knåda i 1minut och tryck sedan ut
degen i bottnen på bakformen.Låt degen stå i kylskåpet i 20 minuter.
3.Täck med folie och grädda i 10-15minuter.Ta bort bakplåtspapperet och grädda i
ytterligare 5minuter.Låt svalna.
4.Blanda de finhackade körsbären,florsocker och kokosflingor.Rör ner den kondenserade
mjölken,kokosfettet och 30g smör,och fördela blandningen över kakbottnen.Låt stå
i kylskåpet i 30minuter.
5.Sätt en värmetålig skål över en kastrull med sjudande vatten,och se till att
vattnet inte når upp till skålen.Smält chokladen och 12.5g smör i skålen och häll
över blandningen över körsbärsfyllningen.Låt kakan stå svalt tills chokladen har
stelnat.Sedan är det bara att lägga in i kylskåpet tills den hårdnar,sedan kan du
skära kakan i bitar.Tänk på att inte göra för stora bitar,då den är mäktig och
räcker med en liten bit.

1 kommentar: