17 sep. 2010

Smörkola kakor



Ni kanske har märkt att jag älskar kola,och ljus muscovadosocker använder jag flitigt,då det ger en kolasmak.Så mumsigt.Dessa kakor blev för stora,står i receptet att man ska ta som valnötsbollar,jag skulle nästa gång göra mindre,då de blev för
stora för min smak,men de ska ändå ner i magen så där blir det ändå mos.Men jag tycker att desto mindre desto finare.Eller vad tycker ni,tycker ni att allt ska vara stort som amerika älskar.
Här kommer receptet

Ingredienser:

100g mjukt smör
100g ljust muscovadosocker
1 msk ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1msk mjölk
50g kyld mars
175g vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
50 g kyld mars
100g mörk choklad
2 msk mjölk

Gör så här:

1.Värm ugnen till 160grader.Lägg bakplåtspapper på 2 plåtar.
2.Lägg smör,muscovadosocker i en matberedare och arbeta i ca 2min tills blandningen
är lätt och fluffigt.sar
3.Tillsätt ljus sirap,vaniljsocker och mjölk.kör matberedare tills allt blandats.
4.Hacka en kyld mars och lägg i mixen tillsammans med mjölet och bakpulvret.kör
matberedaren tills en fast deg bildas.Forma till 30 bollar och placera på plåtarna.
5.Grädda i 12-15min tills du ser att de är gyllenbruna.Svalna 5min på plåt.
6.Fyllning:Hacka mars & mörk choklad,lägg i en liten kastrull med mjölk.Värm
försiktigt tills blandningen är slät och glansig.Ta bort från värmen och kyl tills
det är bredbar.Fördela fyllningen på hälften av cookiesarna och tryck ihop med
den andra hälften.

2 kommentarer:

  1. Men gud va gott !! Man kan verkligen inte kika in här utan att bli sugen på något... Mina cookies som jag gjordeigår framstår genast som tråkiga. De där vill jag ha till mitt morgonkaffe, förmoiddags fika, eller när som helst :)

    Va kul att de är födda samma dag !! Då är det ännu lättae att fi kalas inspiration sen eftersom det förmodligen bakas och pysslas en hel del hemma hos dig oxå då :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mums... det såg gott ut. Jag gillar också kola. :-)

    SvaraRadera