22 aug. 2010

Baklava






Nu har jag gjort baklava,dock finns det många olika sätt att göra baklava på,och olika fyllningar.Jag har valt pistage nötter,som är den vanligaste fyllning.
Här kommer receptet,som är enkelt och göra.Bild steg för steg visar har jag även lagt upp.

Ingredienser:
1/2 paket Kataifi pastry (går och köpa på orientaliska livs)
ca 100 g pistage nötter (osaltade orostade)
400 g Socker
374 ml Vatten
1 nypa Citronsyra
Rapsolja

Gör så här:

1.Det första vi gör är att vi gör sockerlagret,då baklavan ska vara varm,och socker
lagret ska hinna bli kall.Lägg socker,vatten & citronsyra i kastrull,låt det koka
och sedan då de har kokat så lägg på låg värme i ca 6-8min.Ta bort sedan från
värmen.
2.Dela den frysta smeten i 2 delar,lägg upp på bakplåt.Lägg det jämnt på hela plåten
och sedan är det lättast att ta en vattenspruta,och spruta olja på den "håriga"
smeten.
3.Därefter strör du på pistage nötter i ena längden,och sedan rullar du hårt,så de
blir en rulle.
4.Sedan lägger du in rullen i ugnen på 175grader tills den blir gyllenebrun,kan ta
ca mellan 15-20min.
5.Sedan då du tagit ut baklavan ur ugnen,så lägger du på sockerlagret över rulle,dock
inte allt,utan får hälla över i två omgångar,så baklavan hinner safta till sig
ordentligt.Sedan då de inte finns kvar sockerlager på plåten så kan du försiktigt
skära i så tjocka bitar du vill ha dem i.Helst ca 2cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar