19 juli 2010

Idag bakade jag tidigt



Idag vaknade jag tidigt,och kom på gu har ju ingen bröd till frukost,så snabbaste sättet var ju att börja baka.så jag gjorde nåt lätt och gott.Tekakor,så goa,och lena,smälter i munnen.
Så här får ni receptet:

Ingredienser:
50 g smör
2 dl mjölk
25 g jäst
1 msk socker
1 krm salt
ca 6-7 dl vetemjöl

Gör så här:

1.Smält smöret,och tillsätt mjölken tills den blir 37 grader.
2.Smula jästen i en skål,häll över mjölken.Blanda med en träsked.Tillsätt socker,
salt och vetemjöl.Arbeta degen tills den blir smidig & släpper skålen.
3.Tillsätt mer mjöl om det behövs.Ställ degen att jäsa i ca 15 min under bakduk.
4.Sätt ugnen på 250 grader.Ta fram bakplåtspapper och lägg på plåten.
5.Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta tills den är smidig och släpper bordet
utan mjöl.Rulla ut degen till en längd och dela den i 6 delar.
6.Forma delarna till en runda bollar och klappa ut dem till runda kakor ca 12 cm
i diameter.Lägg dem på plåten.Nagga dem med en gaffel.Låt kakorna jäsa med en
bakduk i några minuter.Grädda dem mitt i ugnen ca 5-8min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar