19 okt. 2011

Persiko mousse

Min mini tårta som jag gjorde för några dagar sedan tillägnad till Bröstcancer hade jag persiko mousse i
och skivade tunna bitar av inlagd persika för mer persikosmak för de är ju så himla gott.Receptet räcker
till 15cm diameters form.Receptet hittade jag hos mycakes.se


Ingredienser:
1dl persikopurè (3 persikohalvor på burk)
40g siktat florsocker
2 gelatinblad
1.5dl grädde
Gör så här:
1.lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5min.Mixa persikorna med mixer tills det blir en fin purè,jag ville
   ha dock lite små bitar,men de bestämmer man själv.Vispa grädden fluffigt.
2.Krama ut vattnet ur gelatinbladen och värm försiktigt i kastrull och rör ner persikopuren och siktat
   florsocker.Rör om nån minut.Låt svalna lite och tillsätt persikopuren i grädden,dock lite i taget annars
   skär den sig.Fyll tårtan direkt.

Kram

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag tycker att denna mousse verkar god, men är lite orolig för att den ska vara för söt. Jag tänkte ha den tillsammans med limemousse och vit chokladmousse. Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. A den var god och söt.eftersom du vill ha limemousse så blir de syrligt och vit chokladmousse är neutral i smaken så de tror ja kommer funka bra tillsammans.om du är osäker kan du testa med att ta en vanlig muffins och pröva de mousserna tillsammans.
      Lycka till.

      Radera