5 juni 2011

Päron Macarons

Dessa små ljuvliga kakor är ju så goda,och det är inte första gången jag gör dem.Gjorde dessa för första gången då min son fyllde 1år,dock glömde jag ta bild på dessa.Har faktiskt ingen mandelkvarn eller mixer,men fick sponsrat mandelmjöl och nu har jag gjort macarons,och det lär inte dröja länge tills jag prövar andra smaker.
Hittade ett recept som lät så enkelt.Så gjorde det,och de blev perfekta i alla fall enligt mig.
Och jag gjorde utan det där med sockerlag,för det tyckte jag lät jobbigt och hålla på med.
Vill du också pröva på,så tycker jag du ska också göra det.Det är inte så svårt som många påstår.Det här receptet hittade jag hos http://call-me-cupcake.blogspot.com/
Ingredienser:
100 g mandelmjöl
100-110g äggvitor(ca3äggvitor)
4 msk strösocker
200 g florsocker
Några droppar päronessens
Pulverfärg eller pastafärg
Fyllning:
100g kvalitet vit choklad
0.5dl vispgrädde

Gör så här:
1.Sikta mjölet så inga klumpar finns,och sikta även florsockret och tillsätt det tillsammans
med mandelmjölet och rör om.
2.Lägg äggvitorna i en skål och vispa tills det börjar skumma då är det dags att tillsätta
socker,1matsked i taget.Fortsätt att vispa tills marängen är tjock och glansig.
3.Det ska gå att ta skålen upp och ned utan att det droppar.
4.Häll försiktigt mandelblandningen i marängen och rör försiktigt med en slickepott.
5.Tillsätt valfri essens och pastafärg eller pulverfärg,och rör försiktigt.
6.Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar,inte större än en fem krona
på bakplåtspapper och låt dem vila i 60minuter.
7.Sätt på ugnen ca 20minuter innan de ska in,på 150grader och gräddtid är ca 15minuter,beror
på vilken ugn du har,får inte glömma att titta på de efter 10minuter.Jag hade mina exakt
15minuter.
8.Sedan är det bara att fylla dessa underbara med valfri fyllning och njut.

Fyllning,Gör så här:
1.Koka upp grädde.Ta bort kastrullen från plattan och rör ner chokladen.
2.Låt krämen stå minst 6timmar,helst över natten så den stabiliseras.
3.Sedan kan du lägga creme på ena macaronen och sedan lägga en över.